Munck Gruppen afslutter stort anlægsarbejde i Grønland

2025 har været et travlt år for Munck Gruppen i Grønland. Nu kan man imidlertid melde klar på det store arbejde, man har udført på landingsbanen i den nye lufthavn i Ilulissat.
Ilulissat lufthavn
Landingsbanen er 2.200 meter lang, og lufthavnen i Ilulissat rummer alt det nyeste udstyr til, at flyene kan lette og lande sikkert.

Munck Civil Engineering Arctic, der er en del af Munck Gruppen har tidligere foretaget en del renoveringsarbejde på Pituffik Space Base, den tidligere Thule-Base, hvor man blandt andet har renoveret landings- og startbaner samt standpladser til flyene. Der indhentede man erfaring, som der blev god brug for i forbindelse med det arbejde, man nu har afsluttet efter flere års hårdt arbejde på landingsbanen i den nye lufthavn i Ilulissat.

Læs også

Norsk håndværksgruppe tæller nu 21 virksomheder i Danmark

– Denne sæsons arbejde begyndte i maj, og så er det ellers gået slag i slag hen over året. Alt er udført i egenproduktion – også produktionen af de stenmaterialer, vi skulle bruge til asfaltproduktion, samt alt stabilgrus. I alt har vi sprængt ca. 6.000.000 kubikmeter fast fjeld på hele projektet og indbygget ca. 8.000.000 kubikmeter sten i forskellige størrelser; fra 0-32 mm sten til 8-10 tons sten, forklarer Hans Christian Munck, der er administrerende direktør.

140 medarbejder på projektet

Han føjer til, at man i forbindelse med sådan et projekt naturligvis er afhængig af virksomhedens dygtige medarbejdere, som bruger de fleste af deres vågne timer på projektet. Under spidsbelastningen har 140 medarbejdere været en del af projektet. De har i perioder arbejdet i toholdsskift fra mandag til lørdag, hvilket er en af grundene til, at man kunne overholde deadline for landingsbanen. Man har selvfølgelig også gjort brug af erfaringerne fra projektet med lufthavnen i Nuuk, som blev færdig i 2024.

– Med stort materiel, mange tunge maskiner og ikke mindst et udfordrende klima og arbejdsmiljø samt mange arbejdstimer har vi stadig formået at have 300 arbejdsdage i streg uden en eneste arbejdsulykke med fravær på projektet. Det er vi enormt stolte af, og det vidner om, at vi har medarbejdere, som er bevidste om deres egen og kollegaernes sikkerhed. Man skal virkelig have øjne og ører åbne, når man arbejder på sådan et projekt, uddyber Hans Christian Munck.

Terminalbygningen i Ilulissat lufthavn
Terminalbygningen i den nye internationale lufthavn i Ilulissat er tegnet af Arkitekt Andersen & Sigurdsen i København samt det islandske ingeniørfirma Verkis. Servicebygning, Afis Tårn og Generatorbygning er tegnet af arkitekt Peter Poulsen i København samt ingeniør Torben Melgaard fra Randers.

Et travlt år i Ilulissat

I løbet af 2025 har man udført følgende arbejder i lufthavnen i Ilulissat:

  • Udlagt 80.000 kvadratmeter asfalt i 15 centimeters tykkelse.
  • Udlagt 60.000 tons asfalt fra juni-september .
  • Håndteret 1.000 tons filler i big bags.
  • Anlagt 400.000 kvadratmeter sikkerhedszone i stabilgrus i 15 centimeters tykkelse.
  • Trukket 90 kilometer ledning under landingsbanen.
  • Sat seks kilometer hegn op og boret 2.000 huller på cirka 1,5 x 1,5 x 1,5 meter.
  • Stribet hele landingsbanen op på to uger.

De sidste opgaver er nu i gang

Han ser frem til 2026, hvor den nye internationale lufthavn i Ilulissat tages i brug, og frem mod, at dette sker, er der en række afsluttende opgaver, der skal udføres. Blandt andet skal camp-området med kontor, beboelsesfaciliteter, værksteder og lagertelte nedtages, lige som maskiner og reservedele skal sendes hjem. Desuden skal de sidste meter sikkerhedshegn opsættes, og de flytekniske installationer i den gamle lufthavn tages ned.

Munck Gruppen produktion af stenmateriale
Munck Civil Engineering Arctic, der er en del af Munck Gruppen, har udført alt arbejde i egenproduktion – også produktionen af de stenmaterialer, man skulle bruge til asfaltproduktion, samt alt stabilgrus.

– Endelig skal den nye adgangsvej til lufthavnen færdiggøres, men da den skal løbe hen over den gamle landingsbane, kan dette arbejde først udføres, når den gamle lufthavn er lukket ned, siger Hans Christian Munck.

Han føjer til, at arbejdet i Ilulissat har givet mod på mere. Det har været en udfordrende, men også spændende opgave, der betyder, at man har mod på at byde ind på nye projekter i Grønland.

Ilulissat lufthavn som byggeplads
I dag er det svært at forestille sig, at den nye lufthavn i Ilulissat engang har været en byggeplads med nøgent fjeld og jord omkring sig.

Klar på flere opgaver i regionen

– Vi har tidligere budt på udvidelserne af havnen i Nuuk, og vi søgte også prækvalifikation på udvidelsen af vandkraftværket i Buksefjorden. Desværre blev vi ikke udvalgt til at byde på dette projekt, selvom vi er en af de dansk-grønlandske entreprenører, der har den nyeste erfaring inden for den slags store anlægsopgaver i udfordrende miljø. Vi holder dog fortsat øje med de projekter, der måtte komme i fremtiden – både lufthavne, havne, vandkraftværker og anden infrastruktur, slutter Hans Christian Munck.

Ilulissat lufthavn

Nu skal finishen på plads

Fredag 31. oktober overleverede KJ Greenland lufthavnsbygningerne i Ilulissat til Greenland Airports. Dermed er der for alvor skred i byggeriet af Ilulissat Lufthavn, hvor den internationale lufthavn skal åbne næste år. Det har Greenland Airports skrevet på sin Facebook side. Men det betyder ikke, at arbejdet er slut. Nu begynder næste fase med en lang to-do-liste frem mod åbningen i efteråret 2026. Det inkluderer blandt andet indretning af bygningerne, klargøring af værksted og garage, opsætning af legeplads og træning af forskellige områder, herunder beredskab og security.

Relateret indhold