Aarsleff Rail har netop sikret sig to nye opgaver for Banedanmark i Aarhus med en samlet kontraktsum på ca. 213 mio. kroner.
Opgaverne fordeler sig i to entrepriser:
Bropakke 1, der omfatter arbejde på og omkring tre broer syd for Aarhus Hovedbanegård, mens Aarhus H – Entreprise 2 indeholder sporfornyelse af indkørselssporene vest for hovedbanegården.

Aarsleff opfører 6.700 m2 center for stamcelleforskning
– Begge opgaver falder inden for Aarsleff Rails kernekompetencer: Udfordrende spor- og konstruktionsarbejder med vanskelig logistik og jernbanesikkerhed, og vi ser frem til at forsætte vores gode samarbejde med Banedanmark på begge projekter, siger Thomas Mollerup, der er adm. direktør for Aarsleff Rail.
Bropakke 1
Projektet omfatter arbejde på og ved tre broer syd for Aarhus H på strækningen mod Fredericia. Arbejderne skal sikre plads til opsætning af kørestrømsledninger under broerne og indebærer bl.a. sænkning af sporene ved viadukten ved Skanderborgvej.
Desuden skal udføres fundamentsarbejder og påkørselssikring samt omfattende konstruktions- og jordarbejder ved Kongsvang-viadukten.
Arbejderne er allerede begyndt og løber frem til august 2026.

Aarsleff opjusterer: Den geopolitiske situation har begrænset påvirkning
Hjælp fra koncernkolleger
Det bliver Aarsleff Rail, der udfører størstedelen af arbejderne, mens koncernkollegerne fra Per Aarsleff hjælper til:
– Vi løser, hvad vi kan i egenproduktion og med inddragelse af koncernens søsterselskaber, fortæller Thomas Mollerup.

Indgår fjernvarmekontrakter til 1,7 milliarder
– Særligt på Bropakke 1 får vi værdifuld støtte til de omfattende jord-, kloak- og funderingsarbejder fra Per Aarsleff. I samarbejdet drager vi nytte af vores fælles erfaringer, hvor vi har udført lignende komplicerede projekter. Det giver værdi for slutresultatet og dermed for vores kunde.
Aarhus H – Entreprise 2
Entreprise 2 omfatter sporfornyelse, herunder flytning og udveksling af sporskifter, etablering af ny transversal, nedrivning af støttemure, omisolering af broer, etablering af spuns, jord- og afvandingsarbejder samt nedtagning af det gamle signalsystem.
Arbejderne begynder i november 2025 og bliver afsluttet i begyndelsen af maj 2026.
Begge kontrakter løber fra 2025 til 2026.