Håndværkere kan få del i forsvarsmilliarderne – hvis de gør sig klar

Beslutningen om at afsætte milliarder til renovering og modernisering af Forsvarets bygninger vil betyde, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse fremover vil udbyde endnu flere opgaver, som også kan være interessante for lokale håndværksvirksomheder.
Morten Frihagen.

Vi har i årevis set, hvordan Forsvarets bygninger ikke kunne vedligeholdes inden for de daværende budgetter. Så nu skal der bruges milliarder på at renovere og modernisere, samtidig med at der etableres helt nye faciliteter.

Derfor vil vi fremover se et væld af både store og små opgaver, som de lokale håndværksvirksomheder kan være med til at løse – enten direkte, som underentreprenør eller i et fast samarbejde med andre mindre virksomheder.

Læs også

170 millioner til kaserner, flyve- og flådestationer

Det kan dog være lidt snørklet at komme i gang med at arbejde for det danske forsvar. Derfor anbefaler vi i Dansk Håndværk, at håndværksmestrene sætter sig ind i arbejdsgangen og betingelserne for udbud og rammeaftaler i god tid, hvis de er interesserede i at få del i arbejdet.

For Forsvaret udbyder løbende opgaver, som man kan byde på, men der er også en løbende aktivitet, som det kan være svært at blive en del af, hvis ikke man undersøger, hvilke aftaler, der allerede er i ens lokale område og så gøre sig nogle tanker om, hvordan virksomheden på sigt kan blive en del af dem.

Få foden indenfor

Aftaler om håndværkerydelser som eksempelvis løbende vedligeholdelse ligger ofte i rammeaftaler, der løber over en aftalt periode. Her skal virksomheder være forberedt, så de er klar til at deltage, når rammeaftalen skal fornyes.

Forsvarets bygge- og anlægsprojekter planlægges og udbydes derimod i samarbejde med rådgivere og projekterne og bliver ofte udbudt i hovedentrepriser.

Læs også

Politisk aftale: Forsvarsbyggerier kan se bort fra miljølov

Så uanset om man vil byde på de egentlige byggeopgaver eller indgå i en af rammeaftalerne for eksempelvis vedligeholdelse, så vil det ofte være en fordel at samarbejde med andre. Det kan ske ved at blive underleverandør til en af de virksomheder, der allerede har en aftale med forsvaret. På den måde kommer man i gang og har foden indenfor til kommende projekter.

Sikkerhedsgodkendelse nødvendig

Der er over de kommende 10 år afsat milliarder til genopretning af forsvaret – bl.a. i den såkaldte accelerationsfond.

Pengene skal både bruges på vedligeholdelse og nybygning på Forsvarets tjenestesteder og til at indhente efterslæbet på vedligeholdelse af blandt andet kasernerne.

Læs også

Byggevirksomheder øger bidraget til landets sikkerhed og samfundets robusthed

Vinder man en kontrakt med Forsvaret, skal man ofte sikkerhedsgodkendes, hvis arbejdet betyder, at man får adgang til klassificerede dokumenter eller klassificerede områder. Den godkendelse laves af Forsvarets Efterretningstjeneste, men først når virksomheden har vundet en given kontrakt.

Relateret indhold