Moderne og dybt bhutanesisk: BIG designer Bhutans nye lufthavn

Bhutans værdier for lykke og psykisk velvære går igen i designet af landets nye, internationale lufthavn. Arkitekt er danske BIG, der har mikset lokalt, traditionelt håndværk med moderne løsninger.
Både ude og inde ses inspiration fra Bhutans traditionelle bygningskultur og værdier. Taget er en del af det moderne og får integrerede solceller, som skal bidrage til landets selvstændige energiforsyning. Foto: Visualisering: BIG

– Personligt er denne usædvanlige omfavnelse af traditionelt håndværk og farver et ægte bevis på, hvor meget mit møde med Bhutan – landet, dets kultur og dets mennesker – har påvirket mig.

Sådan siger Bjarke Ingels, grundlægger og kreativ direktør i den danske arkitektvirksomhed BIG – Bjarke Ingels Group, om designet af Bhutans nye, 68.000 kvm internationale lufthavn, Gelephu International Airport.

Designet kombinerer lokalt håndværk og moderne teknologi i en modulær struktur af limtræ dekoreret med traditionelle malede udskæringer prydet med tre typer drager, som repræsenterer Bhutans fortid, nutid og fremtid. Lufthavnens facade er inspireret af ‘Kachen’ – en træsøjle, kendt for sine detaljerige udskæringer. Disse ses ofte i både religiøse og almene bygninger i Bhutan.

Visualisering: BIG

Alle aspekter af Gelephu International Airport er en hyldest til bhutanesisk kultur og landets håndværksmæssige ekspertise. De inkluderer både Shing-Zo (tømrerarbejde), Par-Zo (udskæring), Lha-Zo (maleri) og Tshar-Zo (traditionelle væveteknikker).

Lykke og psykisk velvære

Lufthavnen er designet til at fremme mindfulness og reducere rejsestress. Det sker via lounger til både yoga, gongbad og meditation. Her kan rejsende kan finde ro og genoplade, hvilket afspejler Bhutans værdier for lykke og psykisk velvære.

Læs også

Opfører verdens 9. største lufthavn i Cambodja

– En lufthavn er det første og sidste indtryk, man får af et sted, man besøger. I Gelephu International Airport har vi forsøgt at indfange naturen og kulturen i landet og Mindfulness City. Skovene, der dækker højlandet, strækker sig fra ankomstpladsen gennem lufthavnen og helt ud til startbanen. Tropiske træer giver skygge for rejsende, og en gårdhave af træer flankerer lufthavnens hovedfunktioner som pas- og sikkerhedskontrol samt bagagehåndtering, fortæller Bjarke Ingels.

Træ regulerer luftfugtigheden

Lufthavnen tilpasser sig områdets subtropiske klima ved at integrere passive designløsninger, som man kender fra traditionel bhutanesisk arkitektur. Bygningens trækonstruktion hjælper med at regulere luftfugtigheden indendørs, mens udhæng giver skygge og beskytter mod kraftige regnskyl.

Foto: Visualisering: BIG

Selve taget får integrerede solceller, som skal bidrage til landets selvstændige energiforsyning.

Dybt bhutanesisk

Lufthavnen bliver Bhutans første transportknudepunkt og vil fremme offentlig transport i landet. Eksempelvis vil sporløse letbaner og busser forbinde lufthavnen med Gelephus centrum og resten af landet. Partner i BIG, Frederik Lyng, fortæller:

Læs også

Nrep-selskab opfører 353.000 kvm logistikcenter i Gardermoen

– Med designet af Gelephu International Airport ønskede vi at skabe en oplevelse, der føles dybt bhutanesisk – rolig, indbydende og tæt knyttet til naturen. Lufthavnen vil tilbyde en god passageroplevelse, hvor rummelige, dagslysfyldte områder, elementer fra det bhutanske landskab og de detaljerede udskæringer fra bhutanske håndværkere arbejder sammen om at lede passageren gennem terminalen på en behagelig måde. Designet ærer ikke kun Bhutans enestående kultur, men sætter også en ny standard for arkitektur, der kan udvikle sig sammen med landets fremtid og stadig være forankret i dets historie.

Fleksibelt design

I samarbejde med det hollandske lufthavnsrådgivnings- og ingeniørfirma Naco bliver lufthavnen en central del af masterplanen for Gelephu Mindfulness City, udviklet af BIG, Arup og Cistri.

Foto: Visualisering: BIG

 Lufthavnen får kapacitet til at håndtere 123 fly dagligt og kan dermed forvente at modtage 1,3 mio. passagerer årligt inden 2040. Da lufthavnen er designet fleksibelt, indgår også udvidelsesmuligheder. Således kan antallet af besøgende stige til 5,5 millioner inden 2065.

Lufthavnen forventes at åbne i 2029.

Relateret indhold