Corona-krisen tester virksomhedskulturer og ledere som aldrig før

Flemming Kehr er ledelseskonsulent og indehaver af cphdialogue aps.
Flemming Kehr er ledelseskonsulent og indehaver af cphdialogue aps.

Jeg har gennem årene deltaget i en lang række strategiprocesser, konferencer, seminarer og workhops, hvor kernebudskaberne fra top- og mellemledere i såvel internationale virksomheder som blandt SMV’er har været, at “vi er en virksomhed, der er stolt af vores stærke kultur”, og “vores medarbejdere er vores vigtigste aktiv”.

I mange tilfælde er det rigtigt, men af og til viser det sig at være et postulat uden indhold, som ledelsen i fællesskab er blevet enige om, men som medarbejderne ikke helt kan genkende i hverdagen – og det bliver særligt tydeligt i den nuværende situation, hvor mange medarbejdere både er utrygge ved deres arbejdssituation, frygter for deres job og privatøkonomi, føler sig afgrænset fra socialt samvær og i det hele taget isolerede fra kollegaer.

Med COVID-19 pandemiens hærgen, og et erhvervsliv der styrtbløder, vil de virksomheder, der ikke har en stærk kultur, blive sat på en alvorlig prøve, som kan få store konsekvenser for deres anseelse og renommé, når vi kommer ud på den anden side af COVID-19-krisen. Et af de væsentligste indsatsområder under en krise som den nuværende er derfor, at virksomhederne retter fokus på at være der for medarbejderne og i det hele taget agerer moralsk ansvarligt både internt og i forhold til omverdenen. Og det er i virkeligheden ikke de helt store tiltag, det som leder kræver for at få medarbejderne med sig.

Lederen er en rollemodel

Medarbejderne forventer, at deres leder fungerer som rollemodel og bevarer roen og overblikket. Under en krise er det helt afgørende, at lederen er tæt på den enkelte medarbejder og udviser nærvær og engagement, selvom der ledes på distancen. Kommunikér troværdigt og ærligt. Vær åben og invitér til dialog. Allokér mere tid en normalt til uformelle samtaler og drøftelser. Alle er på ubetrådt jord, og medarbejdernes viden, idéer og erfaringer er derfor afgørende for, hvordan dagligdagen og kerneforretningen håndteres. Og medarbejdernes involvering og inddragelse i beslutninger er afgørende for deres trivsel og motivation.

Udvis empati

I den nuværende situation vil der typisk være et øget behov for, at ledere giver ekstra plads til medarbejderne og er mere fleksible end normalt i forhold til bl.a. interne politikker, guidelines, processer og rutiner. Langt størstedelen af de ansatte, jeg taler med ude i virksomhederne, oplever et væsentligt forøget pres og stressniveau i en totalt ændret hverdag, hvor de både på en og samme tid skal håndtere voldsomme udfordringer og en betydelig usikkerhed i såvel privatlivet som på arbejdet og i forhold til kollegaer.

Prioritér derfor som leder at være endnu mere nærværende over for den enkelte medarbejder – også selvom det koster dig ekstra tid. Udvis empati over for medarbejderens personlige situation. Erkend, at medarbejdere er forskellige. Nogle trives fint med at arbejde hjemmefra, mens andre kan have vanskeligt ved at fungere med distancearbejde og derfor kræver mere opmærksomhed. Prioritér at anerkende dine medarbejderes indsats – også selvom måltal og KPI’er måske ikke helt nås. Det hjælper ikke noget at fortælle dit LinkedIn-netværk, hvor gode dine medarbejdere er, hvis du glemmer at anerkende dem internt i organisationen ved team-møder, på intranettet eller i videoindslag.

Skab et socialt rum for medarbejderne

En vigtig del af det at gå på arbejde er at indgå i et socialt fællesskab. Under den nuværende COVID-19 pandemi er medarbejderne ikke blot afskåret fra private sociale fællesskaber men også de normale sociale fællesskaber på arbejdspladsen. Giv dem derfor plads og tid til at være sociale med deres kollegaer – også selvom de arbejder online hjemmefra. Skab nogle rammer, hvor det er tilladt at bruge arbejdstid på f.eks. virtuel fredagsbar, snak ved den virtuelle kaffemaskine eller onsdagsmorgenbrød i cyberspace. Det giver medarbejderne et tiltrængt frirum, hvor der er plads til at hygge og grine selvom verden pt er vendt på hovedet. Det giver helt enkelt fornyet energi til alle.

Erkend, at medarbejderne skaber værdien

Der findes naturligvis en lang række andre tiltag end de ovenfor nævnte. I bund og grund handler det om, at lederne i virksomhederne, på trods af nødvendige krav om omkostningsbesparelser og tilpasninger i kerneforretningen, bliver nødt til at erkende, at det er medarbejderne, der skaber værdien – ikke mindst under en krise.

Men det er lederne, der definerer kulturen, og i deres adfærd og kommunikation bestemmer, om denne kultur favner hele organisationen og accepteres og adapteres af medarbejderne eller blot fremstår som tomme ord i et ledelsesdokument på et kritisk tidspunkt, hvor kulturen virkelig burde vise sit værd. Den enkelte leders adfærd over for, og relation til, medarbejderne vil direkte kunne aflæses i virksomhedens resultater og anseelse under og efter en krisetid.

Man kan med andre ord sige, at det er under en krise som den nuværende, at fårene for alvor skilles fra bukkene blandt lederne. Adskillige undersøgelser fra både ind- og udland viser, at en betragtelig andel af de medarbejdere, der skifter job, gør det det som følge af utilfredshed med den nærmeste chef. Ledernes adfærd og handlinger under COVID-19 kan derfor være afgørende for, om den enkelte virksomhed evner at holde på de dygtige medarbejdere, når tingene igen når en normaltilstand, og om virksomheden kommer styrket eller svækket ud af krisen.

Relateret indhold