Assistent- og varslingssystemer er endnu ikke en selvfølge i varebilernes 3,5-tons klasse, men udviklingen går i den rigtige retning. Ikke mindst fordi Volkswagen nu er på vej med anden generation af Crafter-modellen. Der bygges på en helt ny platform og er af egen “aftapning”.
VW oplyser, at modellen vil kunne fås med en række systemer som for eksempel adaptiv fartpilot, sidevindsassistent, bakkamera og kurvelys. Dertil kommer “Rear Traffic Alert”, som ved hjælp af sensorer i bagkofangeren registrerer, om der er tværgående trafik bag ved bilen, hvilket kan være nyttigt, hvis man bakker ud fra for eksempel en p-plads.
I følge det engelske site vanadvisor.com vil Crafter også blive tilbudt med blindvinkel-monitor, multikollisionsbremse, skiltegenkendelse og automatisk nødopkald.
Sprinter under udvikling
Flere af disse systemer har dog allerede kunnet fås til Mercedes Sprinter, som for nogle år siden blev opdateret med blandt andet sidevindsassistent, bakkamera og et trailer-stabiliserings-system, som også vil findes i den nye Crafter.
Sprinter kan desuden fås med blindvinkel-monitor, fjernlysassistent, linjevogter og en radarbaseret kollisions-alarm, der hjælper med at afkorte bremselængden under en nødopbremsning.
Med i billedet hører, at Mercedes er langt henne i udviklingen af en helt ny generation af Sprinter, som formentlig vil overhale eller i det mindste tilbyde samme sikkerhed som Crafter. I følge tyske Autobild kan den nye Sprinter dukke op på markedet i slutningen af 2017.
Sikker Transit
Den nye Crafter præsenteres på IAA-messen i Hannover den 22. september, hvor alle data om modellen vil være tilgængelige.
Men uanset hvor skarp den bliver på sikkerheden, vil Crafter også møde konkurrence fra Ford Transit, der er ganske godt med på vognen. Endnu har den store Transit kun tre modelår bag sig i sin nyeste generation, og den kan fås med blandt andet adaptiv fartpilot, træthedsregistrering, sidevindsassistent, skiltegenkendelse, trailerstabilisering og en radarbaseret nødbremse, der kan reducere bremselængden.
Op til seks airbags
Også airbags popper op i kabinerne i stadig større antal. Crafter vil blive udstyret med hele seks af slagsen og kommer dermed på niveau med det, der kan fås til Sprinter. Transit tilbyder i øjeblikket dobbelt airbag og sideairbags.
Hverken passivt eller aktivt sikkerhedsudstyr findes i nær samme omfang i resten af feltet i klassen, og vi skal nok heller ikke vente revolutioner i den kommende Hyundai H350.
Til gengæld må man forvente, at Crafters søstermodel MAN TGE, der kommer i efteråret 2017, vil tilbyde samme sikkerhedsudstyr som Crafter.
Fleksibel drivlinje
Crafter bliver tilbudt med såvel forhjulstræk som baghjulstræk og firehjulstræk. Dermed lægger den sig på linje med Ford Transit og overgår faktisk Mercedes-Benz Sprinter, der ikke kan tilbyde forhjulstræk.
Drivkraften kommer fra en 2-liters TDI-motor, der er koblet sammen med en manuel eller automatisk gearkasse. Motoren er specialudviklet til Crafter og fås i effektudgaver på 102, 122, 140 og 177 hestekræfter.