Mere kraft, mindre saft

Varevognsmotorerne krymper i størrelse, men de bliver stærkere og mere nøjsomme. Ford er i den faceliftede Transit gået 200 kubikcentimeter ned og bruger op til 10 procent mindre diesel.
EcoBlue er navnet på den nye Euro 6-motor til Transit og Transit Custom. Den er renere, stærkere og mindre end forgængeren.
EcoBlue er navnet på den nye Euro 6-motor til Transit og Transit Custom. Den er renere, stærkere og mindre end forgængeren.

Begrebet “downsizing” er for længst nået til varebilernes verden. Med forfinet turboteknik, indsprøjtning og forbrænding vrider man stadig flere hestekræfter ud af stadig mindre motorer. Kompressionen stiger, kølingen forbedres og den indre friktion bliver stadig lavere i takt med, at der anvendes stadig mere vridningsstabile materialer, der kan tåle mere belastning.

Alt dette udviklingsarbejde er drevet af EU-kravene om stadig lavere gennemsnits-emissioner fra producenternes modeller.

Mindre og renere

En hovedregel er, at mindre motorer er bedre for miljøet, og kan man samtidig få dem til at levere flere kræfter, så er det en win-win-situation.

Et eksempel er Ford, der nu sender sin 2,2-liters turbodiesel-motor på pension. Den var drivkraft i Transit og Transit Custom og kunne fås i effektudgaver på 100, 125 og 155 hk.

Den afløses nu af en 2-liters motor – kaldet EcoBlue – i effektudgaver på 103, 130 og 170 hk.

Den leverer det samme moment som 2,2-liters motoren, men kræfterne er til rådighed længere nede i omdrejningsområdet, nemlig fra 1250 o/m.

Samtidig sikrer den, at en Transit i sin mest økonomiske udgave på papiret får en EU-norm på 15 km/l og en Custom 16,4 km/l.

Det er 10 procent længere på literen og 10 procent mindre udledning af CO2.

Urinstof renser

Den krævede brændstoføkonomi og udledning kan dog ikke altid nås med de nævnte tekniske greb eller andre tiltag som for eksempel partikelfiltre og regenerering af udstødningsgasserne. På linje med andre producenter skal Ford-motorens udstødning renses yderligere for kvælstofoxider, og det gøres ved at tilsætte urinstoffet Adblue i udstødningen.

Det gøres via en separat tank, som man selv fylder med Adblue, eller som fyldes op i forbindelse med serviceeftersyn af bilen.

Mere sikker

Sammen med ny motor får Transit og Transit Custom adgang til endnu mere af Fords nyeste sikkerhedsudstyr.

Systemet “Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection” kan reducere skader ved en kollision med andre biler og fodgængere.

“Adaptive Cruise Control” er en fartpilot, der selv holder en passende sikkerhedsafstand til forankørende biler.

“Traffic Sign Recognition” aflæser vejskilte og informerer føreren om hastighedsbegrænsninger og forbud.

I forbindelse med faceliftet har de to Transitmodeller i øvrigt fået modificeret styretøjet, så det nu skulle være med præcist og direkte. Desuden er det bagerste affjedringssystem ændret, foruden at bilerne er blevet støjdæmpet yderligere.

På et display i instrumentbordet informeres man om, hvor meget der er tilbage i Adblue-tanken.
På et display i instrumentbordet informeres man om, hvor meget der er tilbage i Adblue-tanken.
Ford Transit og Transit Custom er nu på linje med de fleste andre producenter gået ned i motorstørrelse.
Ford Transit og Transit Custom er nu på linje med de fleste andre producenter gået ned i motorstørrelse.

Relateret indhold