På Building Green i Aarhus vil der d. 10. og 11. april være en debat med udgangspunkt i den såkaldte ’15-minutters by’, der handler om, at folk skal kunne klare deres hverdagsgøremål på 15 minutter til fods eller på cykel, så de ikke behøver bil.
En tilgang, man har taget til i bl.a. Horsens Kommune:
– I Horsens Kommune har vi en strategi om at skabe attraktive byrum ude i de små lokalsamfund, så det bliver mere oplagt at gå og cykle i stedet for at tage bilen. Det handler om at gøre sig umage med belægninger, beplantninger og belysning, så alting ikke bare bliver funktioner, men du også får oplevelser med hjem, siger stadsarkitekt og deltager i debatten, Jesper Pagh.
Boliger ved banegården
Han fortæller videre, at Horsens også har anlagt et nyt campusområde ved banegården med boliger for at fremme offentlig transport. Samtidig arbejder kommunen med at udlægge jomfruelig jord til parcelhuskvarterer som en del af bosætningsstrategien:
– Når man udvikler lokalcentre og landområder, som stort set ikke er betjent af offentlig transport, så er konsekvensen, at tilflytterne kommer til at investere i mindst en bil og højst sandsynligt to for at kunne komme rundt. Det er en politisk prioritering for at tiltrække flere borgere, som ikke er særlig bæredygtig, siger Jesper Pagh.
Cykelstier og sikker skolegang
I Aarhus er der også mange parcelhuskvarterer, men politikerne her er mere optaget af at fremme 15 min. byen med byvækst fokuseret omkring stationer, kollektiv trafik og grøn transport, lyder det fra stadsarkitekt Anne Mette Boye, der ligeledes er deltager i debatten:
– I Aarhus står grøn transport højt på dagsordenen. Det går på mange skalaer lige fra etablering af supercykelstier på tværs af kommunegrænserne til design af den enkelte bebyggelse med plads til ladcykler. Vi arbejder også med at gøre det trygt, sikkert og sjovt at gå eller cykle til skole. Vi ved, at det betyder meget for de sociale relationer, hvis du kan følges med dine kammerater til skole, siger hun.
Byvækst og byforbedring
Stadsarkitekten fortæller, at Aarhus Kommune har vedtaget en ny planstrategi, der udpeger områder til byvækst og byforbedring, hvormed ønsket er at skabe bedre byrum og f.eks. sætte gang i flyttekæder, så ældre kan flytte fra de store boliger til noget mindre.
Derfor er seniorboliger på ønskelisten i Aarhus Kommune, der derudover prioriterer at skabe byvækst udvalgte steder omkring letbanen og hurtigbusserne, så tilflyttere ikke behøver at have deres egen bil, siger hun:
– Når vi bygger nyt, er det vigtigt at vi tager hensyn til det eksisterende, så det nye passer ind med det, vi allerede har. Derfor aktiverer vi gerne den lokale viden, når vi udvikler eksisterende områder. Generelt oplever jeg, at der er meget stor lydhørhed overfor vores forslag, når vi præsenterer vores ideer for politikerne.
Læs også: Lokale projekter får hovedrollerne på Building Green Aarhus
Jesper Pagh er enig:
– Jeg oplever, at vores rådgivning bliver taget seriøst. Vi har mange værktøjer, vi kan tage i brug. Vi kan skabe detailhandel, funktioner og oplevelser, der gør det muligt at leve et helt liv lokalt. Men i sidste ende handler den kommunale planlægning mere om at tiltrække nye borgere end at overholde Paris aftalen.
Se hele programmet for Building Green Aarhus her.