Sociale klausuler har effekt

Det store Nordhavnsvej-projekt, som skal skabe direkte forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavn, har undervejs haft gode erfaringer med krav om lærlinge hos entreprenøren. Teknik- og miljøborgmester er godt tilfreds.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell er meget tilfreds med de effekter, som de sociale klausuler har haft i forhold til krav om lærlinge. Pressefoto.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell er meget tilfreds med de effekter, som de sociale klausuler har haft i forhold til krav om lærlinge. Pressefoto.

Når den kombinerede vej og tunnel i slutningen af 2017 åbner og skaber nye muligheder for trafikken i og udenom København, har projektet undervejs været med til at uddanne nogle af fremtidens arbejdere i Danmark.

En del af kravene til projektet og entreprenøren bag har nemlig været, at der har været en forpligtelse til at inkludere lærlinge i arbejdet omkring Nordhavnsvej, og det er gået rigtig godt. Faktisk så godt, at det vækker begejstring hos teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL)

Krav om overholdelse af sociale klausuler er kommet for at blive, så det er glædeligt, at vi på Nordhavnsvejprojektet kan profilere os med at være i front på dette område.

Projektchef Søren Riber Carlsen Züblin

Vi viser vejen

– Det er skønt at se, at det hjælper at stille krav til de virksomheder, som har lyst til at udføre vores projekter. Det siger sig selv, at vi med et kommunalt projekt til flere milliarder selvfølgelig også skal sørge for at tage et ansvar for, at der er uddannelsespladser til fremtidens arbejdsstyrke. Med denne model har vi vist vejen for fremtidens kommunale projekter, siger Morten Kabell.

Også fra entreprenøren Züblins side lyder der positive toner. Nordhavnskonsortiet står for at føre projektet ud i virkeligheden, og ifølge projektchef Søren Riber Carlsen er det helt i orden, at der bliver stillet krav om lærlinge til projekterne:

– Det er helt fint, at der bliver stillet krav om lærlinge i projekterne. Når man som bygherre stiller kravene, skal man blot være opmærksom på, at det indenfor de klassiske fagområder er lettere at ansætte lærlinge end indenfor de mere specialiserede discipliner som boring af sekantpæle, grundvandsænkning mv.. Tilknytning og fastholdelse af lærlinge har været en spændende og innovativ proces. Krav om overholdelse af sociale klausuler er kommet for at blive, så det er glædeligt, at vi på Nordhavnsvejprojektet kan profilere os med at være i front på dette område samt være med at til fastholde og udvikle kommende ganerationer af unge mennesker indenfor byggefagene, siger Søren Riber Carlsen.

Relateret indhold