Direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri er ikke ligefrem imponeret, når han ser på en status over den danske infrastruktur:
– Sammenligninger med andre landes investeringer i infrastrukturen viser, at det halter, både hvad angår tilstanden for den nuværende infrastruktur og investeringer i fremtidige opgaver. Der er ingen tvivl om, at en lang række nye projekter ville have en god samfundsmæssig værdi, men dertil kommer vedligeholdelsen af den nuværende infrastruktur. Sparer man på vejvedligeholdelsen, skaber det en sneboldeffekt. Man kan ikke bare vente med regningen til et par år senere. Venter man, blive regningen betydeligt større. Derfor bliver det en dårlig forretning ikke at gennemføre den nødvendige vedligeholdelse, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.
Storstrømsbroen er i så dårlig stand, at der er advarsler til folk, som sejler under broen, at de kan få løsrevne genstande i hovedet.
Niels Nielsen Direktør, Danske Anlægsentreprenører
Bedre hos staten
Han erkender dog, at vedligeholdelsen af de statslige veje er blevet langt bedre de senere år, men også at der stadig er et vedligeholdelsesefterslæb:
– Der foreligger undersøgelser, som sort på hvidt dokumenterer de betydelige besparelser, der kan opnås ved at indhente det eksisterende efterslæb. Det har man gjort en stor indsats for i staten, men kommunerne har ikke fulgt samme linie, og der ser det værre ud for hvert år, der går. Det betyder, at regningen til kommunernes skatteborgere bare stiger og stiger. Det bliver man nødt til at gøre noget meget radikalt ved, siger Niels Nielsen videre.
Løsrevne genstande
Også når det gælder broerne, både dem over vand og på land, står det skidt til. Niels Nielsen fremhæver her Storstrømsbroen:
– Den er i så dårlig stand, at der er advarsler til folk, som sejler under broen, at de kan få løsrevne genstande i hovedet. Dertil kommer, at vurderingen fra Vejdirektoratet viser, at man nok kan forlænge broens levetid, men det vil ikke være uden restriktioner for anvendelsen. Planerne om at få bygget en ny Storstrømsbro må simpelthen fremrykkes. Det er som på så mange andre områder et spørgsmål om prioriteringer. Pengene ligger i Infrastrukturfonden, så det er ikke noget problem, slutter Niels Nielsen.