Bygge- og anlægsbranchen vil i løbet af få år mangle arbejdskraft. Således vurderer Dansk Arbejdsgiverforening, at der i 2025 vil mangle 60.000 faglærte, hvoraf 14.000 vil mangle i bygge- og anlægsbranchen. Flere forskellige tiltag har gennem årene skullet sikre, at flere unge valgte en erhvervsuddannelse frem for gymnasiet, men det er stadig studenterhuerne, der trækker i Danmarks teenagere.
Det vil Dansk Byggeri lave om på, og med en rekrutteringsstrategi prøver man at angribe problemstillingen fra nogle andre vinkler, end man før har forsøgt.
– Der er enighed om, at vi må gå nye veje, hvis det her projekt skal lykkes. Derfor opretter vi nu en virksomhedsbank, så skolerne får lettere adgang til at komme i gang med at samarbejde med virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen, fortæller underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, i en pressemeddelelse.
Partnerskabsaftaler
Virksomhedsbanken forventes klar i foråret 2017 og skal fungere på den måde, at Dansk Byggeri matcher skoler og virksomheder. Herefter kan skoler rundt om i landet gå ind og se, hvilke virksomheder der er tilmeldt i deres lokalområde, samt indhente kontaktoplysningerne på dem, så de sammen kan arrangere et besøg i virksomhederne. Det skal både give lærere og elever en større forståelse for og viden om bygge- og anlægsbranchen.
Et andet aspekt af rekrutteringsstrategien er partnerskabsaftaler. Dem er Dansk Byggeri allerede godt i gang med – i dag er der 41 aftaler med kommuner rundt om i landet. Det er målet, at partnerskabsaftalerne frem over skal bidrage i endnu højere grad til at få rekrutteret flere elever, mens der samtidig stadig er fokus på at få skabt lærepladser.
– Nu søsætter vi rekrutteringsstrategien, og så er vores forhåbning, at der bliver skabt en bedre dialog mellem virksomheder, skoler, forældre, unge og kommuner. Det skal alt sammen føre til, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse, siger Louise Pihl.