Mere letbane og færre biler: Grøn plan skal fremtidssikre Aarhus

Mindre biltrafik, mere letbane og cyklisme samt bedre fremkommelighed. Det er målet for et bredt flertal på rådhuset i Aarhus, der har vedtaget en ny fremadskuende plan for byens infrastruktur.
En ny letbaneetape mellem Spanien i det centrale Aarhus og bydelen Brabrand ca. 6 km fra centrum er en del af den nye, grønne mobilitetsplan, som et stort politisk flertal nu er blevet enige om. Arkivfoto: Aarhus Letbane

Der skal etableres en ny etape af letbanen mellem Spanien og Brabrand i Aarhus Kommune. Det er bare et af højdepunkterne i en ny grøn mobilitetsplan, som et bredt flertal i Aarhus Byråd er blevet enige om.

I aftalen indgår bl.a. også, at der afsættes 5 mio. kr. i 2025 til at styrke den grønne mobilitet i det nye, højtprofilerede stadionkvarter Kongelunden. Her skal det bl.a. undersøges, om man kan indføre kollektiv transport som en del af billetprisen til arrangementer i bl.a. Kongelunden.

Et nyt p-hus i det sydlige sydhavnskvarter i Aarhus, der vil kunne benyttes af brugerne af Kongelunden, kan også være på vej.

100-vis af AGF-fans sår foran det nye stadion i kongelunden. De har blåhvide flag, hvide fodboldtrøjer. På det buede hjørne af stadion står AGF med mandshøje bogstaver
De op til 24.000 tilskuere skal også kunne komme til og fra og parkere biler og cykler, når de skal til kultur- eller sportsarrangementer i Kongelunden. Den nye grønne mobilitetsplan vil bl.a. kigge på muligheden for at adgangen til kollektiv transport bliver en del af billetprisen. Visualisering: Zaha Hadid Architects

Parterne ønsker også at investere yderligere i digital trafikstyring, justerede svingbaner og tilkørselsforhold. Det skal øge kapaciteten på byens indfaldsveje, som det tidligere er sket i ringgadesystemet. Dertil skal nye busbaner, ombygning af kryds mv. til 255 mio. kr. sikre bedre fremkommelighed for busser.

Fremtidssikrer infrastrukturen

Målet med planen er, at Aarhus ikke sander til i trafik ved at give aarhusianerne bedre alternativer til bilen. Rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, siger:

Læs også

De skal opføre Aarhus’ nye atletikstadion og Sportens Hus

– Med et meget bredt forlig sikrer vi i dag aarhusianernes mulighed for at komme rundt i fremtidens Aarhus. Med aftalen fremtidssikrer vi vores infrastruktur, så den kan bære, at 5.000 flere mennesker flere hvert år vil kalde sig aarhusianere, og at vi hvert år skaber mere end 2.000 flere arbejdspladser i landets mest betydende vækstområde uden for Hovedstaden.

Trygge cyklister og gående

Af helt nye tiltag skal der laves forsøg med en nulemissionszone for allégaderne, der skal bidrage til en renere og mere rolig midtby. En nulemissionszone kræver dog, at det nødvendige lovgrundlag er på plads.

Et forsøg med såkaldte trafik-øer er også med i planen. Trafikøerne skal sikre tryggere forhold for cyklister og gående ved at minimere gennemkørende biltrafik i Øgaderne, Åbyhøj, på Christiansbjerg og i Hasle. I første omgang.

Læs også

Vikingerne kommer – nu måske også til Aarhus

Det er tanken, at trafik-øerne på sigt også kan etableres i oplandsbyerne.

Den politiske aftale er en udmøntning af klimaaftalen, hvor det blev besluttet, at transportområdet skal levere en CO2-reduktion på 270.000 tons i 2030.

Relateret indhold