Transportministeriet skal i gang med nye vurderinger af linieføringen for den nye faste forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund. Det fremgår ellers af lovforslaget, at den kommende forbindelse etableres syd om Frederikssund og føres over Roskilde Fjord på en højbro. Men den løsning vil påvirke et udpeget “Natura 2000”-område, og dermed er projektet omfattet af EU-habitatdirektivet.
Problemerne er opstået, fordi der for nylig er afsagt en dom ved EU-domstolen, der har betydning for vurderingen af anlægsprojekter i forhold til Natura 2000-områder og dermed konkret betydning for projektet om en ny fjordforbindelse.
Fravigelsesprocedure
Dommen betyder ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) kort fortalt, at projektet skal leve op til direktivets såkaldte “fravigelsesprocedure” og dermed opfylde en række betingelser, der ikke var forudsat i den oprindelige VVM-redegørelse.
Betingelserne er blandt andet, at projektet skal varetage “bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser”, foruden at det skal godtgøres, at projektet er det mindst skadelige alternativ for Natura 2000-området i forhold til alternative linjeføringer.
Det er Transportministeriets vurdering, at projektet netop varetager bydende hensyn, da den eksisterende forbindelse over Roskilde Fjord ikke er tilstrækkelig til at håndtere hverken nutidens eller navnlig fremtidens trafik.
Ændret retspraksis
Men i lyset af, at retspraksis og dermed også Naturstyrelsens praksis for nylig er ændret, har Transportministeriet igangsat en supplerende vurdering af de alternative linjeføringer, der blev undersøgt i forbindelse med VVM-redegørelsen for projektet.
Det skal blandt andet vurderes, om den valgte linieføring er “den mindst skadelige” for Natura 2000-området – også i lyset af den skærpede vurdering efter direktivet.
Den supplerende vurdering forventes afsluttet ultimo oktober 2014, og vurderingen vil derefter blive afleveret til Folketinget i forbindelse med behandlingen af lovforslaget.
– Projektet er meget følsomt over for forsinkelser på grund af den anlægstekniske kompleksitet. Således vil selv mindre forsinkelser i lovgivningsprocessen i sidste ende medføre forholdsmæssigt større forsinkelser for hele projektet, oplyser transportministeren.