Beskikkelse trækkes tilbage i ministerium

Beskikkelsen af bygningssagkyndige har været udliciteret til Teknologisk Institut, men trækkes nu tilbage i By-, Bolig- og Landdistriktsministeriet, der mener at kunne udføre opgaven billigere.
Opgaven med at administrere og beskikke bygningssagkyndige insources nu til det ansvarlige ministerie. Foto: Colourbox.
Opgaven med at administrere og beskikke bygningssagkyndige insources nu til det ansvarlige ministerie. Foto: Colourbox.

Fremover bliver det ikke Teknologisk Institut, der skal sikre, at de bygningssagkyndige lever op til reglerne for at blive beskikkede. By-, bolig- og landdistriktsminister Carsten Hansen (S) har besluttet, at den opgave kan ministeriet selv klare og dermed også oppebære de dermed forbundne gebyrindtægter.

Ifølge loven om beskikkede bygningssagkyndige kan opgaver i forbindelse med administrationen af beskikkelsesordningen overlades til private. På den baggrund har opgaven med administration og drift af huseftersynsordningen været varetaget af Teknologisk Institut gennem “Sekretariatet for huseftersynsordningen”, men kontrakten med TI udløber den 31. januar 2015.

Dobbelt sagsbehandling

Ministeriet har foretaget en nærmere analyse af opgaven med henblik på at undersøge mulighederne for en effektivisering af ordningens administration og drift:

– En varetagelse af opgaven af private omfattende forberedende sagsbehandling med videre betyder blandt andet unødvendig dobbelt sagsbehandling, idet ministeriet stadigvæk har myndighedsopgaven og derfor skal træffe alle beslutninger af myndighedskarakter. Samtidig anvendes i ministeriet forholdsmæssigt mange ressourcer til koordinering af arbejdet og kommunikation med instituttet. Desuden er udgifter, der påføres ordningen i forbindelse med outsourcing af opgaven, væsentlig højere, end de udgifter, som skulle afholdes, hvis opgaven havde været varetaget i ministeriets regi, forklarer Carsten Hansen.

Positiv effekt

En hjemtagelse – indlicitering – af opgaven vil ifølge ministeren kunne skabe “en mere effektiv administration af ordningen” ved at samle ressourcerne ét sted. Det kan skabe synergi mellem den overordnede administration af ordningen og den konkrete sagsbehandling med henblik på at formindske administrationsudgifter og forbedre kvaliteten i varetagelse af opgaven:

– Det bemærkes i den forbindelse, at der at tale om en gebyrfinansieret ordning. En effektivisering af ordningens administration vil således indebære en nedsættelse af det gebyr, som de beskikkede bygningssagkyndige betaler for indberetning af tilstandsrapporter m.v. Det vil have en positiv effekt i forhold til de beskikkede bygningssagkyndiges konkurrencedygtighed og i sidste ende komme forbrugerne til gode. På baggrund af ovennævnte har ministeriet besluttet at hjemtage ovennævnte opgave pr. 1. februar 2015, oplyser by-, bolig- og landdistriktsministeren.

Relateret indhold