Årskarakterer baner vejen for flere til en erhvervsuddannelse

Flere 9.-klasseelever dumper til eksamen i dansk og matematik end på baggrund af årskarakterer, viser tal for tidligere årgange. Drømmer man for eksempel om at komme ind på en erhvervsuddannelse, kan det derfor vise sig at være en fordel, at sommerens eksamener er aflyst.
Statistikken viser, at flere har direkte adgang til erhvervsuddannelserne, hvis årskaraktererne i stedet for eksamensresultaterne er de afgørende. Foto: Colourbox.
Statistikken viser, at flere har direkte adgang til erhvervsuddannelserne, hvis årskaraktererne i stedet for eksamensresultaterne er de afgørende. Foto: Colourbox.

Regeringens beslutning om at landets 9. klasser ikke skal gå til afgangsprøver i dansk og matematik, men i stedet får overført årskarakteren, kan komme til at få en betydning for nogle af dem, der gerne vil optages på en erhvervsuddannelse (EUD).

Tal fra tidligere årgange viser nemlig, at der er flere afgangselever, der dumper til eksamen i dansk og matematik, end der er elever, der dumper på baggrund af årskarakterer i de to fag.

Og det kan få en betydning, hvis man gerne vil ind på en EUD. For at komme direkte ind skal man nemlig have et vægtet karaktergennemsnit på 02 eller højere i fagene dansk og matematik. Man kan dog søge om en optagelsesprøve, hvis man ikke opfylder karakterkravet.

– Hvis man drømmer om at komme ind på en erhvervsuddannelse, kan det derfor være en fordel for flere at få overført årskarakteren i stedet for at skulle gå til de lovbundne prøver i 9. klasse, siger fuldmægtig i Danmarks Statistik Alex Skøtt Nielsen

Figuren herover viser andelen af piger og drenge, som dumper i dansk og matematik på baggrund af enten årskarakter eller eksamen hvert år. Tallene tager udgangspunkt i karakterer fra alle landets folkeskolelever, der har afsluttet 9. klasse i perioden 2014-19. Sidste år (2019) var der for eksempel karakterdata fra 43.629 elever ud af 46.277 elever, som afsluttede 9. klasse på en folkeskole. Grafik: Danmarks Statistik.
Figuren herover viser andelen af piger og drenge, som dumper i dansk og matematik på baggrund af enten årskarakter eller eksamen hvert år. Tallene tager udgangspunkt i karakterer fra alle landets folkeskolelever, der har afsluttet 9. klasse i perioden 2014-19. Sidste år (2019) var der for eksempel karakterdata fra 43.629 elever ud af 46.277 elever, som afsluttede 9. klasse på en folkeskole. Grafik: Danmarks Statistik.

Mindst forskel hos drenge

Kigger man på gennemsnittet fra 2014-19, kan man se, at 2,2 procent af drengene dumpede på baggrund af årskarakterer i dansk, mens 3,3 procent dumpede på baggrund af eksamenskarakterer. For matematik gælder det, at 1,8 procent af drengene dumpede på baggrund af årskarakterer, mens 3,5 procent dumpede på baggrund af eksamenskarakterer for perioden 2014-19.

– For drengene kan vi se, at de gennemsnitligt dumper cirka lige meget i dansk og matematik. I begge fag dumper de oftere til eksamen end på baggrund af årskarakter, siger Alex Skøtt Nielsen.

Pigerne dumper sjældent dansk

For pigerne ser det lidt anderledes ud.

Af pigerne, der tog de afsluttende prøver i 9. klasse fra 2014-19, dumpede 0,7 procent dansk på baggrund af årskarakterer, mens 1,7 procent dumpede på baggrund af eksamenskarakterer.

Prøverne i matematik voldte lidt større problemer. 1,6 procent af pigerne fik dumpekarakter som årskarakter i matematik, mens 4,5 procent dumpede på baggrund af eksamenskarakterer.

Årskarakterer er generelt højere

Det er ikke kun elever ved dumpegrænsen, der eventuelt kan få en fordel ud af ikke at skulle til eksamen, fortæller Alex Skøtt Nielsen.

– Generelt er karaktergennemsnittet i dansk og matematik lidt højere som årskarakter end til eksamen. Det gælder for både drenge og piger, siger han.

Kigger vi på det generelle karaktergennemsnit i dansk for perioden 2014-19, fik pigerne højest karakterer. I gennemsnit fik de 7,7 som årskarakter, mens eksamenssnittet lå på 7,2. Drengene fik i dansk som årskarakter 6,3, mens eksamenskarakteren lød på 5,9.

Til gengæld klarede drengene eksamen i matematik bedre end pigerne, når man kigger på det generelle karaktergennemsnit. Til årskarakterer i matematik fik drengene i perioden 2014-19 7,3, mens eksamenssnittet lød på 7,0. For pigerne var gennemsnittet som årskarakter i matematik 7,3, mens det var lidt lavere til eksamen – nemlig 6,7.

Relateret indhold