Ajos får stort overskud

Årsregnskabet 2017 i Ajos viser vækst i både omsætning og på bundlinjen.
Ole Wamsler er administrerende direktør i Ajos. Pressefoto.
Ole Wamsler er administrerende direktør i Ajos. Pressefoto.

Udlejningsvirksomheden Ajos a/s, som er en del af MTH Group, har netop offentliggjort et rekordregnskab med en stigning i resultatet før skat på over 53 procent til lidt over 20 millioner kroner. Det kommer oven i en fremgang i 2016 på over 37 procent. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Væksten i Ajos 2017 er på 12,5 procent men på grund af ændret regnskabsprincip omkring salg af materiel er den i det eksterne regnskab på 7,3 procent, så effektivitetsforbedringen er altså ganske betydelig i et marked der, ifølge Ajos, er presset af hård priskonkurrence.

– Vi kan se, at vore konkurrenter på nogle af forretningsområderne ikke har det så godt med indtjeningen og skærper priskonkurrencen. Heldigvis er der stor aktivitet på markedet, og vi bevæger os hele tiden i retning af mere digitalisering og højere effektivitet, siger administrerende direktør Ole Wamsler, Ajos a/s.

Nye indkøb

Resultatet er kommet sideløbende med meget store investeringer både ved at gøre virksomheden mere effektiv blandt andet i form af digitalisering og i kraft af indkøb af nyt materiel. Der er bogført en udlejningsflåde til cirka 289 millioner kroner Det skal ses i forhold til, at der de seneste fire år er investeret for 250 millioner kroner i materiel.

– Bag tallene er vigtige nøgletal, som også peger i retning af en positiv fremtid. Selv om vi er glade for forretningen fra vores moderselskab, er det positivt for Ajos, at mere end 75 procent af vores omsætning ligger uden for MTH Group. Det viser, at vi også kan klare os på egne ben i et konkurrenceudsat marked, siger Ole Wamsler og fortsætter:

– Ordrebogen er på nuværende tidspunkt markant større end nogensinde før, og dermed er en pæn del af omsætningen for 2018 allerede i ordrebogen på nuværende tidspunkt, så det tyder på, at året i år også bliver godt for Ajos, hvis der ikke sker noget alvorligt på den internationale scene, siger Ole Wamsler.

Vækstmotorer

Der er tre forretningsområder, der i høj grad driver Ajos fremad. Den ene er byggepladsindretning og drift. Ole Wamsler hæfter sig ved, at flere og flere bygherrer får øjnene op for værdien af en byggepladsentreprenør. Også de store offentlige bygherrer er godt med, og ikke mindst udenlandske byggefirmaer er opmærksomme på, at en effektiv drift af byggepladsen også giver et effektivt byggeri.

Et andent forretningsområder er Ajos bolig og campløsninger. Med den stigende mangel på arbejdskraft bliver der enten flyttet dansk arbejdskraft rundt i landet eller hentet udenlandsk arbejdskraft, som også blive mere efterspurgt. Det betyder, at der ved større byggerier skal etableres en attraktiv camp, for at man kan tiltrække arbejdskraft, og der har Ajos nogle løsninger i høj kvalitet.

Det tredje er moduler og pavilloner. Ajos leverer midlertidigt byggeri, som lever op til kvaliteten af permanent byggeri. Det kan være plejeboliger, ungdomsboliger eller længerevarende flygtningeboliger, og det kan være midlertidige løsninger til eksempelvis kontorer. Ajos har udviklet løsninger, som arkitektonisk og indretningsmæssigt fuldt ud lever op til permanent byggeri, og samtidig har Ajos udviklet løsninger, som er meget effektive at stille op. Den generelle vækst i erhvervslivet og behovet for hurtige udvidelser kommer Ajos til gavn.

Ingen nye planer

Ole Wamsler slår fast, at trods den store succes, har Ajos ingen planer om at udvide til nye aktivitetsområder. Vi vil sikre at vi på vores udvalgte områder bliver Best-In-Class så vores kunder altid kan forvente moderne konkurrencedygtige løsninger i høj kvalitet.

– Vi har kraner, hejs, byggepladsindretning, byggestrøm og pavilloner/skure, og der er fortsat potentiale både for at øge aktiviteterne og for at øge effektiviteten, så det vil vi hellere end at gå ind på nye aktiviteter, siger Ole Wamsler.

Relateret indhold