Metroselskabet vælger Cowi, WSP og Egis som rådgiver for nyt signalsystem og nye tog, der skal fremtidssikre Metroens to ældste metrolinjer M1/M2, som har været i drift i mere end 20 år og i 2024 havde 70,9 mio. passagerer.
Rådgiverholdet suppleres af bl.a. Nordic Signals, Strides (SMRT Corporation) og Implement som underrådgivere til den komplekse opgave, der ikke før er set udført i et system med drift døgnet rundt.

Metrolinje M4 holdt prisen og tidsplanen. Men hvordan kunne det lade sig gøre?
Det fortæller projektdirektør i Metroselskabet, Signe Bondo Ellegaard:
– Teamet kommer med stærk international erfaring inden for systemintegration af operationelle systemer. Det er vigtige kompetencer ift. den store integrationsopgave, vi står over for, når vi skal skifte kernesystemerne i Metroens M1/M2-linjer over de næste ti år. Vi ser frem til et godt og udbytterigt samarbejde.

Ny metro bygger bro til Københavns fremtid
Hun uddyber:
– Fremtidssikringen i form af udskiftning af tog og signalsystemer i et metrosystem i drift adskiller sig fra de projekter Metroselskabet tidligere har stået bag. Jeg er sikker på, at rådgiverteamet vil bidrage med kompetent rådgivning, så vi sammen kan løfte den store opgave, vi har foran os, samtidig med at vi sikrer en god passageroplevelse for vores stadig flere passagerer.
Udskiftningen af signalsystemer og tog er Metroselskabets største projekt af denne karakter til dato.
Erfaringer fra Singapore, Lyon og Paris
Hos rådgiverteamet glæder projektdirektør i Cowi, Pietro Zingarelli, sig over at være blevet valgt til den særlige opgave og kalder Metroen i København for ”et strålende eksempel på effektiv og pålidelig førerløs offentlig transport”:
– I et stærkt konsortium med WSP, Egis og andre partnere vil vi trække på erfaringer fra flere lignende metrosystemer i bl.a. Singapore, Lyon, Lille og Paris, og vi er stolte over at fortsætte det årelange tætte samarbejde med Metroselskabet om at styrke mobiliteten for et stigende antal passagerer.

Udpeger 3 teams til kamp om mere metro i Nordhavnen
Sammen med rådgiverne tager Metroselskabet fat på opgaven med det samme, og det forventes, at projektet er færdigimplementeret i 2035.