Trafikanterne, som kører på E45 Østjyske Motorvej rundt om Aarhus, har været udsat for en del gener. Og det har været særligt generende siden sommer og frem til nu.
Årsagen til de mange gener gemmer sig i det forhold, at man har skullet udføre nogle af de sidste vejarbejder, så man kan åbne for tre spor i hver retning i efteråret.
Trafikanter kan dermed se frem til at brede sig på den nye asfalt i tre nordgående og tre sydgående spor mere end et år før forventet fra Aarhus V og til syd for Skanderborg, hvor udbygningen af motorvejen fra Skanderborg til Vejle starter.
Øjnede en mulighed
Vejdirektoratet øjnede tidligere på året en mulighed for at kunne åbne den sydligste del af strækningen før tid. Derfor ændrede man planen og pressede nogle dele af vejarbejdet sammen tidsmæssigt.

Asfaltselskab næsten firedobler driftsresultat
– Det er en rigtig stor milepæl i det samlede projekt, at vi kan åbne for knap halvdelen af udbygningen rundt om Aarhus allerede i efteråret. Arbejdet er forløbet godt overordnet set, og vi har haft mange faktorer på vores side, siger Robin Højen Madsen, projektchef i Vejdirektoratet, og uddyber:
– Vores samarbejde med både rådgiver og entreprenør har fungeret godt, og projektet har generelt været planlagt grundigt og så godt, at vi har undgået større forsinkelser. Samtidig har vi i lange perioder været begunstiget med godt vejr i forhold til vejarbejde.
Færre ulykker end forventet
Overordnet set har der været en fuldt fungerende motorvej med smallere spor og nedsat hastighed i hele anlægsperioden indtil nu, oplyser Vejdirektoratet.
Analyser af den forlængede rejsetid og ulykker viser, at den forlængede rejsetid har været begrænset, og antallet af ulykker færre end forventet.

Slut med trafikale flaskehalse: Første del af motorvejsudbud til 650 mio. kr. er ude
Den resterende del af projektet med at udbygge E45 til seks spor rundt om Aarhus og fra Vejle til Skanderborg forløber ifølge Vejdirektoratet som planlagt.
Vejdirektoratet forventer at kunne åbne seks spor på hele strækningen inden udgangen af 2026 og lægge slidlag på de sidste strækninger i 2027.