Tidligere på dagen kommenterede DI Transport på Aarhus Kommunes beslutning om at sætte planerne for havneudvidelsen på Aarhus Havn på pause i en årrække.
Bl.a. opfordrede branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, staten til at engagere sig og skaffe Aarhus Havn den tiltrængte udvidelse (se herunder).
Pauseramt havneudvidelse vil gøre ondt på dansk konkurrenceevne
Nu har også direktør hos Aarhus Havn, Thomas Haber Borch, sundet sig nok til at komme med en udmelding:
– Det er en trist dag for dansk erhvervsliv. Havneudvidelsen ville være en stor gevinst for erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet. Der er behov for plads til, at de eksisterende virksomheder på havnen kan udvikle sig, og til at nye kan komme til, siger han.
Nyt byråd må tage over
Det er bl.a. Planklagenævnets underkendelse af den godkendte lokalplan, der har fået Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre i Aarhus Byråd – der står bag den politiske aftale – til at sætte havneudvidelsen på pause.
Forligskredsen understreger, at projektet ikke bliver taget op igen, medmindre et nyt byråd beslutter at gøre det. Den usikkerhed skaber problemer i en erhvervssammenhæng.
– Yderhavnen ville skabe arbejdspladser, fremgang og tage afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som vi nu risikerer ryger til udlandet, mens vores havneudvidelse er sat på pause, siger havnedirektøren.
Har arbejdet i døgndrift
Hvad tiden på længere sigt bringer for Danmarks største erhvervshavn er for nuværende svært at sige. Men på kort sigt venter der et stort genopretningsarbejde:
Aarhus sætter 12,5 mio. kr. af til flere grønne byrum
– Vi har en organisation med rigtig mange dygtige medarbejdere, der har arbejdet nærmest i døgndrift på alle aspekter af det her projekt. Vi har vores kunder og de mange virksomheder, der er interesserede i at investere og udvikle sig på og omkring havnen. Nu gælder det om at finde en vej frem, og det vil jeg sætte mig i spidsen for, siger Thomas Haber Borch.