Marmorkirken Station er nu blevet forbundet med Cityringen. Det kan Metroselskabet fortælle i en pressemeddelelse, efter den 100 meter lange og godt 700 tons tunge tunnelboremaskine Nora netop er brudt igennem til den kommende metrostation ved Marmorkirken. Der er i øvrigt tale om den dybeste og mest komplekse station, der nu er forbundet med Cityringen.
Metroselskabet kalder det selv for en stor milepæl, der nu er nået.
– Marmorkirken er en speciel station, da den er smallere og dybere end de øvrige stationer. Samtidig er netop denne metrostation blevet fulgt tæt af offentligheden på grund af placeringen tæt på den berømte kirke. Så det er specielt at stå her 40 meter under Store Kongensgade og se stationen blive koblet på resten af Cityringen. Det er imponerende ingeniørarbejde og en vigtig milepæl. Det var ikke lykkedes uden dygtige medarbejdere og tålmodige naboer, siger metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, som overværede gennembruddet.
Færdig om et år
Med stationsgennembruddet ved Marmorkirken er over 60 procent af Cityringens tunneler udgravet, og tunnelboremaskinerne ventes at have færdigbygget samtlige 30 kilometer metrotunneler om et års tid.
– Cityringen vil give en helt ny og nemmere måde at komme rundt i hovedstaden på. Med 11.000 daglige påstigere vil stationen ved Marmorkirken blive lige så benyttet som Aarhus H, Høje Taastrup og Hellerup station. Det bliver fantastisk, når vi kan tilbyde københavnerne og hovedstadens mange gæster at komme hurtigt rundt i brokvarterne og city hele døgnet rundt, siger Henrik Plougmann Olsen.