Over de sidste mange år har Master Builders Solutions leveret betonadditiver til næsten alle store danske infrastrukturprojekter heriblandt Storebæltsbroen og metroen i København.
I øjeblikket leverer virksomheden betonadditiver til den nye Storstrømsbro, men da Femern-forbindelsen er det største infrastrukturprojekt i Danmarkshistorien, bliver opgaven næsten ikke større:
– Vi er enormt stolte over at blive valgt som leverandør til dette enorme projekt, som bliver verdens længste sænketunnel og indbefatter levering af additiver til ca. 3 mio. m3 beton, siger Finn Møller Sørensen, der er segment manager hos Master Builders Solutions Denmark, der har haft projektet på sin radar siden 2009.
Læs også: Endeligt vedtaget: Glæde i Aarhus – trods mindre havneudvidelse end ønsket
– Derfor er det ret fantastisk, at vi nu har vundet projektet, der bl.a. omfatter støbning af 79 elementer med en længde på 217 m og vægt på ca. 73.500 ton.
Spændende udviklingsforløb
Betonadditiverne udgør en lille del af hver m3 beton, men bidrager til, at betonen lever op til de specifikke krav, der skal sikre mindst 120 års levetid på forbindelsen.
Læs også: Hvem skal anlægge jernbanen under Femern? Forventet pris: 1,5 mia. kr.
Derfor har Master Builders Solutions’ betoneksperter i tæt samarbejde med FLC’s team bl.a. udviklet et nyt MasterEase superplastificeringsmiddel særligt til Femern-projektet:
– Det har været et utroligt spændende forløb, som har krævet et meget tæt samarbejde med både vores egne europæiske kolleger og FLC’s danske og internationale betoneksperter, siger Jens Qvist, Technical Manager Master Builders Solutions Denmark.
Tunnelen omfatter både en tog- og motorvejsforbindelse, som betyder, at bilturen gennem tunnelen kun tager 10 min., mens togrejsen fra København til Hamburg reduceres til ca. 3 timer.