50 mio. kr.: EU støtter udvidelse af Fredericia Havn

Fredericia Havn har modtaget EU-støtte på mere end 50 mio. kr., så havnen kan styrke sammenhængskraften mellem Skandinavien og middelhavsområdet.
Luftfoto af Fredericia Havn med farverige og stablede containere, fragtskibe ved kaj og en område, der består af sand, der arbejdes på.
Udvidelsen af Fredericia Havn har været i gang siden efteråret 2023. Den eksisterende vesthavn fyldes op og omdannes til containerplads. Belægning udføres som betonstenbelægning, der har en forventet levetid på 50 år for konstruktionerne. Foto: ADP

I slutningen af juni satte Aarhus Kommune planerne for en havneudvidelse på Aarhus Havn på pause i en endnu ukendt årrække. Direktør hos Aarhus Havn, Thomas Haber Borch, kaldte det “en trist dag for dansk erhvervsliv”.

Helt modsat ser det ud i Fredericia. Her er ADP, der bl.a. ejer og driver Nyborg- og Fredericia Havn, i gang med en udvidelse af havnen i Fredericia. Arbejdet, der har stået på siden efteråret 2023, forventes færdigt i maj 2025.

Udvidelsen mere end fordobler containerkapaciteten og vil – i direkte sammenhæng med baglandsterminalen Taulov Dry Port – sikre så stor containerkapacitet, at den fremtidige containervækst i Vestdanmark kan håndteres alene i Fredericia.

Skal styrke tilgængeligheden

Nu er ADP’s ansøgning om CEF-midler (Connecting Europe Facility) til færdiggørelse af havneudvidelsen på Fredericia Havn godkendt af EU-Kommissionen. Dermed er 50.380.171 kr. på vej til Fredericia.

Læs også

Nul lejere på plads – bygger kæmpelager til 620 mio. kr.

ADP har bl.a. søgt midlerne for at forstærke og styrke tilgængeligheden og sammenhængskraften på Scandinavian Mediterranean Core Network Corridor (ScanMed-korridoren).

Vigtigt trafikknudepunkt

Forventning er, at udvidelsen bidrager til målene for det transeuropæiske transportnetværk (TEN-T) ved at forbedre Danmarks forbindelse med andre regioner i Nordvesteuropa. Derved fjernes en eksisterende flaskehals i containerterminalkapaciteten.

Kraner med ADP-logo på en havn i solnedgang
ADP, der er det største havneselskab i Syddanmark, etablerede i 2023 Fredericia Container Terminal sammen med Fredericia Shipping. Det nye selskab skal fremtidssikre kapaciteten til den store udvikling på containergods. Foto: ADP

CEO i ADP, Rune D. Rasmussen, siger:

– Fredericia og Trekantområdet er det vigtigste multimodale trafikknudepunkt i Danmark, og det giver bare så god mening at fastholde og udvikle det for at sikre Danmarks konkurrencedygtighed på det internationale marked. Det er faktisk rigtig stort.

Markedet kigger mod Fredericia

Havneudvidelse omfatter en moderne og fossilfri container- og Ro/Ro-terminal. De mere end 50 mio. kr. fra CEF er vigtig for, at ADP fortsat kan udvikle havneinfrastrukturen for at indfri dét potentiale og den udvikling, der er sat i gang i havnen frem mod 2030:

– Vores havneudvidelse er i god gænge, og via god dialog med omkringliggende interessenter og borgere og i godt samarbejde med vores ejere, kan Fredericia Havn i sammenspil med Taulov Dry Port fra juni 2025 rumme den containervækst, der kommer de næste mange år. Markedet kigger i vores retning og ikke kun mod nord, understreger Rune D. Rasmussen og afslutter:

Læs også

Top10: Entreprenører med største bygge- og anlægsprojekter i 2023

– Vi ser ind i nogle år med spændende udviklingspunkter, der er i tråd med ambitionerne for at styrke TEN-T. Med anerkendelsen fra EU-Kommissionen får vi mulighed for at holde tempo i vores fremtidsperspektiver og gennemføre flere tiltag på tværs af vores koncern.

CEF-støtten skal benyttes til hhv. udvidelsen af containerterminalen på havnen og forundersøgelser i forbindelse med baneområdet nord for havnen.

Relateret indhold