Cowi valgt som rådgiver på ny metrolinje

Rådgivningsvirksomheden skal med landinspektørfirmaet LE34 som underrådgiver hjælpe Metroselskabet med rådgivningsopgaven på areal- og rettighedsområdet ifm. forberedelserne af en mulig ny metrolinje, M5.
Tunnelarbejde på M4 Sydhavn. Foto: Bax Lindhardt / Metroselskabet.
Tunnelarbejde på M4 Sydhavn. Foto: Bax Lindhardt / Metroselskabet.

Metroselskabet har valgt Cowi til rådgivningsopgaven på areal- og rettighedsområdet for en potentiel kommende metrolinje M5.

Opgaven på areal og rettighedsområdet omfatter bl.a. planlægning og udførelse af ekspropriationer ifm. en mulig etablering af M5, ligesom opgaven indeholder en væsentlig del dialog med lodsejere, naboer, udviklere m.v. om forskellige forhold i relation til projektet.

Forståelse for kompleksitet

– Det er afgørende, at vi har rådgivere på areal- og rettighedsområdet, der kan hjælpe med at sikre projektets arealbehov og samtidig være i god proces og dialog med de naboer, som muligvis berøres, siger Mathias Mark Bornæs, enhedschef i Metroselskabet.

Fra venstre: Leveranceleder Anna Sandmann Pedersen (LE34), teamleder Anette Pøhl (Metroselskabet), enhedschef Mathias Mark Bornæs (Metroselskabet), Projektleder Jakob Højgaard-Geraae (Cowi), adm. direktør Carsten Riis (Metroselskabet), vice president Henrik Steen Pedersen (Cowi), projektdirektør Russell Saltmarsh (Metroselskabet), advokat Karina A. Fabrin Bruus (Metroselskabet), market director Karina Anna Petersen (Cowi) og senior legal/procurement manager Vibeke Jessen (Metroselskabet).
Fra venstre: Leveranceleder Anna Sandmann Pedersen (LE34), teamleder Anette Pøhl (Metroselskabet), enhedschef Mathias Mark Bornæs (Metroselskabet), Projektleder Jakob Højgaard-Geraae (Cowi), adm. direktør Carsten Riis (Metroselskabet), vice president Henrik Steen Pedersen (Cowi), projektdirektør Russell Saltmarsh (Metroselskabet), advokat Karina A. Fabrin Bruus (Metroselskabet), market director Karina Anna Petersen (Cowi) og senior legal/procurement manager Vibeke Jessen (Metroselskabet).

– Cowi har vist god forståelse for kompleksiteten i opgaven, herunder hvordan man kan tænke bæredygtighed ind i projektet. Vi ser frem til at samarbejde med dem om M5, tilføjer han.

Metroselskabet har en ambition om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inkl. M5, med 50 % sammenlignet med tidligere linjer.

Læs også: Nordhavn vokser og metrolinjen vokser med

Med den nye kontrakt er endnu en rådgiver om bord på M5-projektet.

Tidligere i år blev et konsortium bestående af Cowi og Arup valgt som rådgiver på miljøkonsekvensvurdering, ledningsomlægninger og anlægsprojektering.

– Vi ser frem til at sikre en god dialog med naboer og være med til at øge den bynære biodiversitet til gavn for både mennesker og natur, siger Gitte Godsk Dalgaard, Senior Vice President i Cowi.

Valget faldt på rådgivningsvirksomheden efter et EU-udbud med forhandling.

10 stationer

Den mulige nye metrolinje M5 vil skulle sikre metro til både eksisterende byområder samt til nye bydele og skal desuden være med til at løse kapacitetsudfordringen i den nuværende metro på tværs af havnen samt bidrage til en bæredygtig byudvikling i de nye byområder på Kløverparken, Refshaleøen og Lynetteholm.

Linjen forventes at bestå af 10 stationer fra København H via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport. Derudover skal der udarbejdes en perspektivundersøgelse af muligheden for at lukke ringen mellem København H og Østerport med flere stationer.

Relateret indhold