Tyrkiet har store planer for den kommende lufthavn ved landets største by Istanbul. Når den er bygget færdig i 2020, er det meningen, det skal være verdens største af sin slags. Således forventer man, at i omegnen af 150 millioner passagerer vil benytte sig af lufthavnen om året.
Som en meget god illustration på hvor stort et byggeri, der er tale om, kan man se på den ordre, der er afgivet til kranproducenten Liebherr. De har således modtaget den største enkeltordre nogensinde.
Det er det tyrkiske entreprenørkonsortium IGA, der står bag ordren på kranerne hos Liebherr, som i alt lyder på 58 af slagsen.
De første af kranerne fra EC-H-serien er allerede leveret til byggepladsen 35 kilometer uden for centrum af Istanbul. Der anlægges seks start- og landingsbaner på det 9.000 hektar store areal, som skal blive til Istanbul New Airport. Projektet omfatter blandt andet også 165 passagerbroer og en gigantisk lufthavnsbygning. Et kæmpestort tag med form som et telt skal binde hallerne sammen.
Stor løftekapacitet
Størstedelen af de 58 kraner er at typen 280 EC-H 12 Litronic. Dem skal der bruges 32 af til byggeriet af den nye lufthavn. Kranerne har en kroghøjde på op til 81 meter og en maksimal løftekapacitet på 12 tons.
16 kraner er af modellen Liebherr 200 EC-H 10 Litronic, som løfter op til 10 tons og rager 68 meter op med krogen. Endelig får lufthavnen leveret 10 tårnkraner af typen 154 EC-H 6 Litronic, som løfter op til seks tons.
I Danmark er det Johs. Møllers Maskiner A/S, der repræsenterer Liebherr med import og forhandling af det meget store program i tårnkraner. Det er også et selskab i JMM Group, der tager sig af udlejning af Liebherr-kraner til det danske marked. Nemlig Normas A/S med base i Hedehusene. Normas blev en del af JMM-familien for to år siden.