Limtræstræer sikrer Henning Larsen banegårdsprojekt i Prag

Danske Henning Larsen har vundet opgaven med at transformere området omkring Prags historiske hovedbanegård. 3,8 meter høje limtræstræer skal skabe en markant ramme om byens offentlige transport.
Taget på den nye terminalbygning, der er af trælignende limtræselementer, vil gøre den daglige pendling til og fra Prags hovedbanegård til en decideret oplevelse. Visualisering: Kvant
Taget på den nye terminalbygning, der er af trælignende limtræselementer, vil gøre den daglige pendling til og fra Prags hovedbanegård til en decideret oplevelse. Visualisering: Kvant

Sammen med den tjekkiske tegnestue A8000 og Rambøll skal den verdensberømmede danske tegnestue Henning Larsen omdefinere landskabet omkring Prags hovedbanegård Hlavni Nadrazi.

Visionen for transformationen er at gøre banegårdsområdet til et mere bæredygtigt, venligt og beboeligt sted – et sted der er meget mere end bare en station. Til det formål har teamet skabt den nye, åbne terminalbygning Nový hlavák, der skal forvandle Prags historiske hovedbanegård og forbinder den og den nye terminalhal med den nærliggende Vrchlického Sady Park.

Jacob Kurek, Global Market Director i Henning Larsen, siger:

– Vi stræber efter at skabe et rum, der indlejrer sig i stoffet i menneskers liv og efterlader dem med varige minder. Rejsen gennem Nový hlavák er designet til at fremkalde traditionelle stationsfølelser, en nostalgisk og velkendt oplevelse, der forvandler det at passere gennem stationen til et virkelig fantastisk øjeblik, siger Jacob Kurek.

Den åbne bygningskonstruktion vil fungere som adgangsportal til den historiske banegårdsbygning, der er tegnet af den tjekkiske arkitekt Josef Fanta. Bygningen blev opført mellem 1901 og 1909. Visualisering: BloomImages
Den åbne bygningskonstruktion vil fungere som adgangsportal til den historiske banegårdsbygning, der er tegnet af den tjekkiske arkitekt Josef Fanta. Bygningen blev opført mellem 1901 og 1909. Visualisering: BloomImages

Han tilføjer:

– Nový hlavák er omhyggeligt designet til supereffektiv funktionalitet, der sikrer problemfri mobilitet for alle. Stationen har til formål at omdefinere selve ideen om, hvad en daglig pendling kan være, hvilket gør det ikke bare til en rejse, men en oplevelse, der tilføjer værdi til folks liv.

Læs også: Vinder koncerthus i Prag for næsen af internationalt anerkendte tegnestuer

Fokus på klima og dagslys

Ved ankomsten til Nový Hlavák fra byens centrum vil besøgende blive mødt af Vrchlického Sady Parken og en travl pavillon, der fungerer som en port til hovedbanegården, hvilket vil skabe en livlig destination at gå igennem og udforske.

Centralt i designet er en stor træbaldakin, der forener den omkringliggende park, hovedbanegården og det kommunale transportcenter. For at kunne rumme både et nyt sporvognsstoppested og øvrig bytransport vil limtræstaget blive løftet 13,8 m over terminalgulvet og erstatte de eksisterende ståldrager og parkeringsdæk.

Parken, den nye terminalbygning og hovedbanegården i Prag set oppefra. Visualisering: BloomImages
Parken, den nye terminalbygning og hovedbanegården i Prag set oppefra. Visualisering: BloomImages

Ud over et forbedret layout i terminalhallen vil der også være fokus på klimakomfort, rigeligt dagslys, direkte visuelle forbindelser til alle omkringliggende områder, brugernes trivsel og sikkerhed samt trafikstyring.

– Mere end et transitknudepunkt er Nový hlavák tænkt som en udvidet stue – et levende rum i en grøn park prydet med et trætag. Det er ikke kun et sted at gå igennem; det er en destination, et mødested for enkeltpersoner og lokalsamfund. Vi forestiller os Nový hlavák som et sted, hvor folk samles, dvæler og skaber meningsfulde forbindelser – en virkelig inkluderende og indbydende by-oase i hjertet af Prag, fortæller Greta Tiedje, Associate Design Lead, Henning Larsen.

Bevaret, omtænker og udvider

Prags hovedbanegårds hovedbygning er tegnet af den tjekkiske arkitekt Josef Fanta, og for at fejre den arkitektoniske arv fra både hovedbanegården og dens historiske omgivelser vil Nový Hlavák både bevare og forvandle Hlavni Nadrazi-stationen.

Vrchlického Sady Parken er forbindelsesled mellem byens centrum og hovedbanegården. Den vil blive revitaliseret med forskellige zoner til ophold og aktivitet. Visualisering: Vivid Vision
Vrchlického Sady Parken er forbindelsesled mellem byens centrum og hovedbanegården. Den vil blive revitaliseret med forskellige zoner til ophold og aktivitet. Visualisering: Vivid Vision

Således vil Hlavni Nadrazi-terminalhallens ikoniske designelementer blive bevaret, omtænkt og udvidet for at imødekomme den forventede stigning i kapaciteten. Terminalens stribede, asfalterede gulve og ikoniske buede designelementer bliver bevaret som en hyldest til stationsbygningens originale, legesyge og unikke modernistiske arkitektur.

Vil bevare parkens historiske identitet

Også Vrchlického sady Park har det vindende team kigget kærligt på. Parken vil blive revitaliseret og opdelt i kulturzone, aktivitetszone og den centrale ankomstplads. Opdelingen vil skabe områder til julemarkeder, en hurtig pendling eller en eftermiddagspicnic, der giver nem og direkte adgang til stationen.

De åbne arealer i parken kan f.eks. benyttes til mødested, skøjtebane, julemarked el.lign., forestiller den danske tegnestue sig. Visualisering: Vivid Vision
De åbne arealer i parken kan f.eks. benyttes til mødested, skøjtebane, julemarked el.lign., forestiller den danske tegnestue sig. Visualisering: Vivid Vision

At bevare parkens historiske identitet har været afgørende for designet. I sin nye version vil parken få en overflod af naturlig vegetation med både nye træer og eksisterende historiske træer, der vil blive bevaret. Landskabet vil kunne håndtere regnvand og dertil afbøde den urbane varmeeffekt.

Relateret indhold