Fremrykning af Togfondsprojekter er god samfundsøkonomi

Adm. direktør Henrik Garver, FRI.
Adm. direktør Henrik Garver, FRI.

I en pressemeddelelse fra Transportministeriet er det netop blevet offentliggjort, at regeringen sammen med SF, Dansk Folkeparti og Enhedslisten har besluttet at fremrykke investeringer i Togfonden for 3,3 mia. kroner.

Vil kræve mere

Det giver god mening at opgradere jernbanen på udvalgte steder samtidig med, at man alligevel er i gang med signalprogrammet, elektrificering, udvidelse af banestrækninger mm. Det vil være god samfundsøkonomi, fordi det vil reducere generne for passagerer samt omkostningerne, når man slår flere projekter sammen. Det vil dog kræve mere af de rådgivere, der i forvejen er på projekterne, fordi der nu er flere ting, der skal gå i en højere enhed.

Jeg er ikke i tvivl om, at fremrykningen af Togfonden vil betyde flere arbejdspladser også inden for den rådgivende ingeniørbranche. Mange frygter, at der bliver mangel på baneingeniører. Frygten er kun begrundet, hvis man vil have rene danske rådgiverhold med dansk uddannede ingeniører.

Global løsning

Verden er heldigvis større end Danmark. FRI’s medlemsvirksomheder spænder globalt både med medarbejdere og datterselskaber. Derudover er de gode til at trække på udenlandske samarbejdspartnere, når behovet opstår. Så flere opgaver kan sagtens håndteres. Men der er ingen tvivl om, at det vil styrke Danmark og danske virksomheder, hvis vi får uddannet flere ingeniører ikke bare til jernbanen men helt generelt.

Relateret indhold