Endeligt vedtaget: Glæde i Aarhus – trods mindre havneudvidelse end ønsket

Efter fem år har byrådet vedtaget en havneudvidelse - dog 56 hektar mindre, end den oprindelige ansøgning lød på. Derudover skal etableres en række grønne tiltag for klima og havmiljø samt en tørhavn længere fra kajen.
Ifølge Thomas Haber Borch, CEO hos Aarhus Havn, har man igennem hele processen, der startede tilbage i 2018, oplevet opbakning fra virksomhederne og mange aarhusianere. Men også mange holdninger og følelser har været i spil i projektet.
Ifølge Thomas Haber Borch, CEO hos Aarhus Havn, har man igennem hele processen, der startede tilbage i 2018, oplevet opbakning fra virksomhederne og mange aarhusianere. Men også mange holdninger og følelser har været i spil i projektet.

– Den endelige vedtagelse af havneudvidelsen i Aarhus er en historisk milepæl. Ikke kun for Aarhus og Aarhus Havn, men for hele Danmark.

Sådan lyder reaktion fra Thomas Haber Borch, CEO hos Aarhus Havn, efter et bredt politisk flertal i Aarhus Byråd har vedtaget en havneudvidelse i byen.

Læs også: Haderslev får 20 mio. kr. til aktiviteter i byens nye, grønne | Dagens Byggeri

Det er fem år siden, Aarhus Havn ansøgte byrådet om en havneudvidelse, og kommunen har undervejs iværksat en udvidet inddragelsesproces og en ekstraordinær borgerinddragelse, som har kvalificeret beslutningsgrundlaget, mener havnedirektøren:

– Jeg er tilfreds med, at et bredt politisk flertal nu først og fremmest har givet dansk erhvervsliv vished om, at man fortsat kan blive og udvikle sig på og omkring havnen i Aarhus. Det betyder, at vi i højere grad kan understøtte den grønne omstilling, skabe flere arbejdspladser og udvikling til gavn for Aarhus og Danmark.

Anerkender mange hensyn, interesser og dilemmaer

Med vedtagelsen af havneudvidelsen har det politiske flertal besluttet at reducere den samlede udvidelse til 84 hektar fordelt over etaper mod de 140 hektar, som den oprindelige ansøgning lød på.

Derudover er der besluttet en række nye initiativer og grønne tiltag for både klima og havmiljø samt en tørhavn længere fra kajen.

Læs også: 5 nye kabelstrækninger til 180 mio. – NCC fortsætter for Energinet

– Vi havde selvfølgelig gerne set, at den havneudvidelse, der nu er vedtaget, i højere grad havde lignet vores ansøgning. Men jeg anerkender de mange hensyn, interesser og dilemmaer, der skulle vægtes, og jeg mener, at projektet som helhed kan understøtte vores udviklingsbehov og dermed fremtidssikre Aarhus Havn, siger Thomas Haber Borch, der også fremhæver de mange nye initiativer, der er en del af den endelige vedtagelse:

– Vi er i fuld gang med at tilpasse og justere projektet efter den politiske beslutning. Det gælder bl.a. udviklingen af en tørhavn, som er et helt nyt område for os. Vi arbejder derudover målrettet med de initiativer, der dels skal reducere den samlede CO2-udledning og dels skal kompensere for den CO2-udledning, som anlægget så ender med at udlede. Nu, hvor projektet er endeligt godkendt, kan vi komme videre med nogle af de myndighedsgodkendelser, der skal til, før vi kan begynde på projektet.

Aarhus Havn forventer at kunne gå i gang med første del af etape 1, som er anlæggelsen af ydermolen, i 2025.

Relateret indhold