Bilsalget til erhvervslivet buldrer af sted

Med cirka 84.000 nyregistrerede personbiler i erhvervslivet er der solgt 26 procent flere solgte biler i 2014 end i 2013.
Det er især varebiler på mellem to og tre ton, der sælges flest af. Foto: Colourbox.
Det er især varebiler på mellem to og tre ton, der sælges flest af. Foto: Colourbox.

De økonomiske nøgletal stritter i forskellige retninger, og hjemmemarkedet har svært ved at komme op i omdrejninger. Men en klar og entydig positiv indikator finder man i erhvervslivets stigende tilbøjelighed til at investere i nye biler.

Ifølge Danmarks Statistik er bilsalget til erhvervslivet buldret afsted i 2014. Cirka 84.000 nyregistrerede personbiler i erhvervslivet indebærer et årsfacit på 26 procent flere solgte biler end i 2013. Og ser man alene på varebiler, er der også tale om en ganske markant stigning på 17,5 procent fra 2013 til 2014.

Ronny, Dennis og Messi

– Det fortæller os, at der trods alt er en vis tro på fremtiden også i bygge- og anlægsbranchen, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri, og fortsætter:

– Det er altså ikke kun Ronny, Dennis og hunden Messi, kendt fra VW-reklamerne, der har fået ny varebil i 2014. Der er godt og vel 25.000 andre erhvervsdrivende, der har valgt at investere i en ny varebil i løbet af det netop forgangne år.

Danmarks Statistiks opgørelse af bilsalget til erhvervene er formelt set ikke opdelt på brancher. Men det er velkendt, at bygge- og anlægsbranchen er den af de større brancher, der efterspørger flest varebiler og er mest afhængig af bilens mobilitet, både til transport til og fra kunder samt til værktøjs- og materialeopbevaring.

– Det er varebiler på mellem to og tre ton, der sælges flest af, knapt 13.000 i 2014, og det er den mest udbredte biltype blandt de små og mellemstore lokalt baserede bygge- og anlægsvirksomheder, siger Bo Sandberg.

Væsentligt højere bilsalg

Bilsalget til erhvervene ligger væsentligt højere end før finanskrisen. 2014-tallet er kun overgået i 2011, hvor de favorable leasing- og demobilregler stod foran en udfasning, og der derfor fandt en betydelig hamstring sted.

Men også i 2014-tallene spiller leasing ind i stadig større grad, hvorfor man skal passe på med at sammenligne i forholdet 1:1 med før finanskrisen. Således er cirka 72 procent af de nyregistrerede personbiler til erhvervene leasede. I 2013 var den tilsvarende procentandel cirka 65 procent.

– En stigende leasingtilbøjelighed kan ikke alene forklare fremgangen. Der må formodes at være et betydeligt og positivt konjunkturelement med i spillet, siger Bo Sandberg.

Dansk Byggeri forventer samlet set, at dansk økonomi vil fortsætte sin bedring gennem 2015 – ikke mindst understøttet af de lave energipriser – men forventer dog isoleret set et fald i byggeaktiviteten i år, primært som følge af håndværkerfradragets udfasning og fraværet af 2014-engangseffekterne fra orkan-, stormflods- og skybrudsskader.

Relateret indhold