Cebra-projekt skal “ophæve” tyngdekraften

Åby Skole i Åbyhøj skal udvides, for at følge med udviklingen i både elevantal og det at være skole.
Åby Skole skal have ny bygning til udskolingen. Cebras forslag vandt for sit bud. Visualisering: Cebra.
Åby Skole skal have ny bygning til udskolingen. Cebras forslag vandt for sit bud. Visualisering: Cebra.

Udvidelse af Åby Skole

  • Bygherre: Aarhus Kommune Børn og Unge
  • Sted: Åbyhøj
  • Opførelsesår: 2017-
  • Omfang: 2164 kvadratmeter
  • Arkitekt: Cebra
  • Entreprenør: Q-Construction
  • Ingeniør: Tri-Consult

Den eksisterende Åby Skole er placeret i overgangen mellem det centrale Aarhus og forstaden Åbyhøj i et område, hvor der lige nu opføres en række nye boligprojekter. Derfor opruster Åby Skole nu med en ny udskolingsbygning, der skal sikre moderne og attraktive læringsrum, og som samtidig imødekommer det fremtidige meroptag på skolen.

Arkitektvirksomheden Cebra vinder for sit forslag, som er lavet i et team med totalentreprenør Q-Construction og ingeniør Tri-Consult. Der er i første omgang underskrevet en projekteringsaftale med Aarhus Kommune om projektet.

Vinderforslaget fortolker de eksisterende skolebygninger fra starten af 1900-tallet i en ny bygning med rødt tag, og hvor teglfacadens solide og klassiske karakter modsvares i røde karnapper i metaltrådnet.

De foreslåede karnapper kobler sig på facaden som lette konstruktioner i forskellige formater og kan integreres som en del af skolens øverste etage i form af en udendørs boldbane.

I den nye udskolingsbygning får de kreative fag samt de naturvidenskabelige fag en mere synlig placering, når de fordeler sig over flere etager og placeres ud til fagtorve og auditorium. Denne placering skal inspirere flere elever til at se mulighederne i disse fag – en synliggørelse som Cebra specifikt fremhæver i det trippelhøje rum; No Gravity Space.

Samtidig kommer fritidsmiljøer i fokus i den nye udskolingsbygning. Ideen er at skabe rum med plads til faglighed og fritid, så børn og unge i lokalområdet også får glæde af Åby Skole uden for skoletid.

Ophævelse af tyngdekraften

Cebras trippelhøje “No Gravity Space” nyfortolker atriet, når det traditionelle etagedæk og væggene opløses ved at anvende net som materiale.

På denne måde bliver rummet både transparent, det kan bruges som lærings- og opholdsrum, og det skal samtidig formidle en helt anden oplevelse af rum – en oplevelse hvor følelsen af tyngdekraft ophæves. I stueplanet, hvor de kreative fag er placeret, kan man se videre op igennem de to etager ovenfor, og samtidig udgør rummet en anderledes udstillingsflade.

I No Gravity Space placeres siddemuligheder og møbler på nettet og op ad net væggene – en måde der skal understrege oplevelsen af, at tyngdekraften ophæves.

Relateret indhold