Bakket skole er Årets skolebyggeri 2024

Læring i det fri, leg og bevægelse blander sig med små, kreative læringszoner på Dybkærskolen ved Silkeborg, der er kåret som Årets skolebyggeri 2024.
En pige i cowboybukserog blå t-shirt løber på en træ'bro' foran en rød skole i flere niveauer
Dybkærskolens facader udgøres af tegl, stål og store glaspartier, der giver masser af lysindfald. Øverst er der blevet plads til solceller og grønne tage for at styrke den bæredygtige profil. Foto: Sweco

Sweco har som både totalrådgiver, arkitekt og ingeniør været den helt store drivkraft i forbindelse med opførelsen af Dybkærskolen i Gødvad i Silkeborg Kommune.

Placeringen ved Gødvad Bakke har givet inspiration til skolens design både inde og ude. Med tre etager flader skolen ud fra midten af, og indvendigt er der bygget en fantasifuld bakke i det store atrium til både leg, læring og samlinger. Bakken er et magisk landskab, som man kan bevæge sig rundt om, hen over eller ind i.

Nu er Dybkærskolen – eller ’skolen på bakken’ som den også omtales – kåret som Årets skolebyggeri 2024 foran de to øvrige nominerede københavnerskoler, Nordøstamager Skole og Sluseholmen Skole.

Læs mere om de tre nominerede og find tidligere vindere i artiklen herunder.

Læs også

Årets skolebyggeri 2024: Her er finalisterne

Juryen benævner bl.a. vinderskolen som ’en arkitektonisk perle og et folkeligt frirum på toppen af Gødvad Bakke’.

Kreativ chef for undervisning og fritidsbyggeri i Sweco Architects Vest, Peter Kristiansen, har tidligere udtalt:

Luftfoto af skolen inkl. udearealer, hvor der er masser af muligheder for bevægelse - boldbur, balancebane, stiforløb mv.
Uanset hvor øjet rammer, er der mulighed for aktivitet og kreativitet – både inde og ude. Foto: Sweco

– Vores hovedide med skolen har sit udgangspunkt i stedet og placeringen, hvor naturen omkring skolen og områdets eksisterende bebyggelser gør det muligt at etablere et levende, urbant miljø i sammenhæng med kirken, sportshallerne, multihuset og dagligvarebutikkerne – tæt koblet til natur og udeliv. Ambitionen er at skabe en nøgleinstitution, der samler lokalmiljøet i Gødvad.

Indretning af tydelige læringszoner

Det er 12. år i træk, at Nohrcon, der udvikle og afholde specialiserede arrangementer inden for især udbud og byggeri, sætter fokus på de gode eksempler med kåringen af Årets skolebyggeri. I år var 11 skolebyggerier indstillet til prisen. Prisen blev overrakt til repræsentanter fra projektteamet på den årlige ’Konference om fremtidens skolebyggeri’.

Læs også

Grøn fletning vil sno sig gennem Egedals nye Landskabsby

Fagjuryen udtalte bl.a. følgende om vinderskolen:

’Fin løsning af den lille skole i den store skole. Læringsmiljøerne tilpasset alderstrinnene. Dejligt med det store fokus på praksisfaglighed. Pædagogikken er tydeligt tænkt ind i byggeriet også med det store fokus på borgerinddragelse.’

’Flot flow og organisering af store og små læringsfællesskaber. Indretning af tydelige læringszoner til forskellige typer af aktiviteter. Aktive grønne og varierede uderum.’

Enormt vellykket

Mere end 2.000 har sendt en stemme af sted i årets konkurrence. En par af de stemmer, der er gået til Dybkærskolen lyder:

’Min søn går på skolen, og jeg synes den er enormt vellykket. Masser af plads til leg og kreativitet i inspirerende omgivelser – og samtidig er rummet overraskende roligt, så der også er plads til fordybelse og hyggestunder. Skønt at sende sit barn ind i så gennemtænkt og kreativt et rum hver morgen.’

Læs også

Entreprenør udvikler selv endnu et boligprojekt – denne gang i Silkeborg

‘Skolen har formået at samle Gødvad og skabe fællesskab omkring skolen, den tilknyttede hal og den omkringliggende natur i et før lidt dødt område. Der er tænkt over akustik og flow og den er virkelig rar at være i. Skolen er en enorm forbedring.’

Små, kreative zoner

Den skofri skole har mange små og kreative zoner, hvor eleverne kan fordybe sig i projekt- og gruppearbejde. Klasseværelserne har forskellige typer af siddepladser og afskærmningsmuligheder, og der er mange måder at trække undervisningen ud under åben himmel på skolens tagterrasser.

En trappet bakke i grøn indenfor på skolen. Der er zoner til afslapning, små 'huse' og biblioteksbøger på en reol. interiøret er holdt i lyst træ
Også indvendigt er der en ’bakke’, hvor eleverne kan lege, sidde, fordybe og boltre sig. Det er også muligt at komme ind i bakken. Foto: Sweco

Hver årgang har desuden deres eget område, som består af lokaler i forskellig størrelse samt et areal, der binder klasselokalerne sammen.

Det er skolerådgiveren Autens, der har nytænkt de pædagogiske, organisatoriske og fysiske rammer på skolen – sammen med repræsentanter fra skolen, lokale foreninger, politikere og elever.

Læring i det fri

Udvendigt har skolen fået ny legeplads med plads til både basketball, rundboldbane, gyngestativer, multibane, huler, klatrenet, stibrobane m.m. Bakker og snoede stiforløb motiverer til leg og bevægelse, mens der i de bygningsnære gårdrum er overdækkede udemiljøer og værksteder til læring i det fri. 

Det er Vega Landskab, der står bl.a. bag skolens uderum i samarbejde med Sweco og Autens.

Den røde skole set gennem træer med græs og stier i forgrunden
Det er Vega Landskab, der er landskabsarkitekt på skolen, der også er flittigt i brug efter skoletid. Foto: Sweco

Her har der været fokus på mødet mellem det historiske bakkelandskab omkring Silkeborg og Gødvad, områdets bebyggelser og den mulighed der er, for at skabe et urbant miljø.

Gennem arkitektur og landskabsdesign har det været missionen at skabe en bedre sammenhæng i området. At designe en bygning med udearealer, der formår at være en katalysator for nye muligheder i lokalområdet, og som skaber grobund for fællesskaber – både i skoletiden og fritiden, og på tværs af alder.

Der er bl.a. opstået et nyt, veldefineret bytorv, som også skaber et nyt læringsområde; et stort bølget lege- og læringslandskab for børn, der ligger som en naturlig forlængelse af Silkeborgs karakteristiske, bakkede landskab.

Relateret indhold