Regeringen overvejer at indføre højere karakterkrav til gymnasiet for at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse. Ny analyse fra SMVdanmark viser, hvor mange elever på de enkelte skoler, der vil blive påvirket.
Ifølge SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder, er der flere gode grunde, at regeringen bør overveje at indføre højere karakterkrav til gymnasiet.
Læs også: Skolestart: Nyt kuld af faglærte er ikke stort nok
– Når politikerne vedtager reformer, der reducerer antallet af studiepladser på universiteterne, og vi samtidig ved, at et stigende antal studenter ikke bruger deres studentereksamen til at læse videre, så er det fornuftigt at se på, om karakterkravet ligger, hvor det skal. Det skal også ses i lyset af, at der har været en stærk inflation i karaktererne i grundskolen, siger Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent og uddannelsesansvarlig i SMVdanmark.
Skævt uddannelsessystem
Han fremhæver, at for mange vælger gymnasiet uden for alvor at have kvalificeret deres uddannelsesvalg.
– Vores uddannelsessystem er med tiden blevet skævt, når fire ud af ti unge i gymnasiet mener, at undervisningen er for boglig samtidig med, at færre og færre unge vælger en erhvervsuddannelse. Et højere karakterkrav, eksempelvis på 7, vil få flere unge til at genoverveje deres uddannelsesvalg, siger Kasper Munk Rasmussen.
Læs også: Mangel på faglærte: Disse kommuner bliver hårdest ramt
Han henviser til en ny analyse fra organisationen, der viser, at et karakterkrav på 7 vil betyde, at godt 3.700 elever årligt ud af de ca. 27.000, som i dag starter i det almene gymnasium, ikke vil kunne få adgang.
Det svarer til ca. 13 %.
Kræver nye muligheder
Ifølge SMVdanmark er det afgørende, at der er gode alternativer til de unge, der ikke kan komme i gymnasiet.
– En relativt stor skærpelse af karakterkravet kræver, at vi åbner nye muligheder. Dels skal der investeres voldsomt i kvaliteten på erhvervsskolerne, som regeringen også har stillet i udsigt, så man kan få et langt bedre ungdomsmiljø.
– Desuden skal vi udvikle nogle alternative veje gennem uddannelsessystemet, der er mere praktisk orienteret, så vi kan favne dem, der ikke lever op til karakterkravet, siger Kasper Munk Rasmussen.