Tal fra AE-rådet i 2021 viste, at Danmark frem mod 2030 kommer til at mangle cirka 99.000 faglærte. Det er der ikke lavet stort om på siden, og virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen hungrer efter faglært arbejdskraft. Også erhvervsskolerne længes efter flere elever på stort set alle byggefaglige linjer, da bare 20 % af ungdomsårgangene søger ind på erhvervsuddannelserne.
Den store mangel på både lærlinge og faglærte er baggrunden for, at Femern A/S nu åbner byggepladsen i Rødby Havn for elever på 6. og 7. klassetrin fra hele landet, der nu kan blive TunnelTalenter.
– Byggebranchen og Danmark har brug for, at flere unge får interesse for erhvervsuddannelserne, og som Danmarks største infrastrukturprojekt vil vi gerne gå forrest og vise, hvor store ting man kan udrette i byggebranchen, siger Oliver Sellner Vonsild, som leder afdelingen for arbejdsmarkedsforhold og bæredygtigheds-strategi i Femern A/S.
Et gratis tilbud
Femern A/S har indgået aftale om TunnelTalenter-konceptet med konsulenthuset Autens, Vendelboe Kommunikation og Serious Games Interactive, der får til opgave at udvikle et nyt læringskoncept med undervisningsmateriale rettet mod de ca. 11-14-årige folkeskoleelever.
TunnelTalenter vil være et gratis tilbud til grundskoler i hele Danmark, og en del af undervisningen kan foregå i tilknytning til den store byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland.
Læringskonceptet skal give de unge mulighed for at udforske byggebranchens mange spændende karriereveje, og dermed opfordre flere unge til at tage en erhvervsuddannelse.
– Det er fantastisk glædeligt, at Femern byder skoleverdenen op til dans. Det giver danske skoleelever mulighed for at få en både virkelig og utrolig spændende kontekst ind i undervisningen, som også er et stykke nutidigt Danmarkshistorie. Der er rige muligheder for praktiske projekter, som læringsmål i alle fag kan spejle sig, udtaler adm. direktør og grundlægger af Autens, Lene Jensby Lange.
Femern A/S forventer, at projektet vil være klar til de første elever i grundskolen i skoleåret 2024/2025.