De seneste år har konsortiet Sice-Cobra bestående af selskaber fra Spanien, USA, Sverige, New Zealand og Australien vundet flere kontrakter i Norden; i Sverige ved Förbifart Stockholm, Stockholm Tunnelbana Nord og Syd samt Tingstadstunnelen i Gøteborg; og sidste år vandt man i Norge opgaven med at implementere de elektriske installationer på 23 kilometer motorvej mellem Ranheim og Værnes inklusive i alt 15 kilometer tunnelstrækninger.
Nu har Sice-Cobra underskrevet en kontrakt med Femern til en værdi af omkring 4 mia. kroner, som blandt andet omfatter systemerne til udluftning, belysning og sikkerheden i den 18 kilometer lange tunnel til Tyskland.
I kontrakten er der stillet særlige krav om energieffektive løsninger og installationer, der er tilpasset fremtidens grønne teknologier.
– Kontrakten er afgørende for, at vi i 2029 kan levere en færdig tunnel drevet af vedvarende strøm og med energieffektive installationer, siger Henrik Vincentsen, adm. direktør i Femern.
Et af de mest ikoniske infrastrukturprojekter
– Sice-Cobra er stolte over, at være en del af et af Europas mest ikoniske infrastrukturprojekter, udtaler konsortiet.
Som ved de øvrige store kontrakter på Femern-projektet er det forventningen, at der vil blive brug for et større antal underleverandører til konsortiet. Desuden er det et krav, at entreprenørerne ansætter lærlinge.
Sice-Cobra består af Sociedad Ibérica de Construcciones Eléctricas, S.A. (Sice), Spanien, Sice Tecnologia y Sistemas, S.A., Spanien, Cobra Instalaciones y Servicios S.A., Spanien, og Moncobra, S.A., Spanien.
Støtteenhederne er Cobra Instalaciones y Servicios Internacional, S.L., Spanien, Sice Inc., USA, Sice Nordics AB, Sverige, Sice NZ Ltd., New Zealand, og Sice PTY Ltd., Australien.