Banedanmark tæt på bane-entreprenør

Efter licitationen på sporentreprisen på Den nye bane København-Ringsted er Banedanmark nu i gang med forberedelsen af tildeling og kontrakt.
Strukton Rail A/S lavestbydende på den nyligt afholdte licitation på sporentreprisen. Foto: Tao Lytzen/Banedanmark.
Strukton Rail A/S lavestbydende på den nyligt afholdte licitation på sporentreprisen. Foto: Tao Lytzen/Banedanmark.

Tal og fakta

  • Licitationen afholdt 16. april.
  • Anlægsperiode ultimo 2016 og 2017.
  • 180.000 sveller, som produceres på Banedanmarks svellefabrik i Fredericia.
  • 105.000 tons stål til 220 km skinner.
  • 23 sporskifter godkendt til 250 km/t.
  • 130.000 m3 skærver.

Med et bud på knap 110 millioner kroner, var Strukton Rail A/S lavestbydende på den nyligt afholdte licitation, hvor Banedanmark modtog tilbud fra fem indbudte entreprenører.

– Vi kender Strukton Rail A/S, der har et godt erfaringsgrundlag og ekspertisen til at løse opgaven med at lægge sporene på Den nye bane København-Ringsted, siger Niels Søndergaard, projektchef i Banedanmark.

Opgaven med at lægge spor på den nye højhastighedsbane er spændende og én af få opgaver, hvor det kun handler om sporbygning, hvilket er vores absolut stærkeste side.

Salgschef Peder Kjær Hansen Strukton Rail A/S

Sidste store leverance

Entreprisen omfatter etablering af de 55 kilometer med dobbeltspor mellem København (Ny Ellebjerg) og Ringsted over Køge. Banedanmark leverer selv skinner, sveller og sporskifter.

– Opgaven med at lægge spor på den nye højhastighedsbane er spændende og én af få opgaver, hvor det kun handler om sporbygning, hvilket er vores absolut stærkeste side, siger Peder Kjær Hansen, salgschef hos Strukton Rail A/S.

Sporentreprenøren kan begynde arbejdet på den kommende jernbanestrækning fra Ny Ellebjerg til Ringsted i 2016 og 2017, efterhånden som Banedanmarks entreprenører afslutter de forudgående arbejder som anlæg af broer, dæmninger og andre konstruktioner m.v.

Kontrakten er den sidste store leverance til højhastighedsbanen mellem København og Ringsted, inden udbuddet på Køge Nord Station ved årsskiftet 2015/2016 og tilslutninger til eksisterende anlæg i henholdsvis Ny Ellebjerg og Ringsted.

Den nye bane København-Ringsted og Køge Nord Station åbner i december 2018.

Relateret indhold