Hollændere bygger arbejdshavn til Femern-tunnelen

Det hollandske entreprenør-konsortium FBC er klar til at rykke fra Rotterdam til Rødbyhavn på Lolland. Her skal de etablere den store arbejdshavn til byggeriet af Femern-tunnelen.
Arbejdet forventes i gang til sommer. Arkivfoto: Kim Krasuld.
Arbejdet forventes i gang til sommer. Arkivfoto: Kim Krasuld.

70 ingeniører og eksperter hos Fehmarn Belt Contractors, FBC, har siden november sidste år udarbejdet konkret design og projektering af arbejdshavnen, der skal ligge ud for tunnelelementfabrikken lidt øst for Rødbyhavn.

FBC består af de to hollandske entreprenører Boskalis og Van Oord. Begge virksomheder arbejder på et globalt plan med stor ekspertise i anlægsarbejde til vands.

Sideløbende har andre entreprenører for Femern A/S haft travlt med at byggemodne arbejdsarealet, så FBC’s hold kan rykke ind. Der er blandt andet etableret vandforsyning, el og kloakering, nye adgangsveje og cykelstier i området, samt et særligt afvandingssystem til hele produktionsområdet.

– Det seneste år har vi forberedt byggepladsen til entreprenørerne, som nu kommer til at overtage området. Vi glæder os til at tage i mod deres folk, og se arbejdshavnen, boligområdet og de mange faciliteter, der følger med byggeriet af en tunnel, skyde frem i landskabet, siger Jens Ole Kaslund, der er teknisk direktør i Femern A/S.

500.000 kvadratmeter arbejdshavn skal modtage materialer til produktionen af tunnelelementerne. Pressebillede.
500.000 kvadratmeter arbejdshavn skal modtage materialer til produktionen af tunnelelementerne. Pressebillede.

De første hollandske entreprenører forventes at ankomme til Lolland i løbet af maj. Femern A/S forventer, at den fysiske udgravning af havnebassinet og konstruktionen af molerne for alvor kan begynde allerede til sommer.

Den nye arbejdshavn er en vigtig milepæl for det store projekt. Det er her materialerne til etableringen af tunnelelementfabrikken skal sejles ind og dermed bidrage til at begrænse den tunge trafik på vejene i lokalområdet i anlægsfasen. Og det er via arbejdshavnen, at de enorme tunnelelementer senere udskibes under byggeriet af Femern-tunnelen.

Arbejdshavnen bliver på 500.000 kvadratmeter og strækker sig 500 meter ud fra kysten. Byggeriet af arbejdshavnen vil tage omkring halvandet år og vil – når den står færdig – være over dobbelt så stor som den eksisterende trafikhavn i Rødbyhavn.

De kommende anlægsarbejder omfatter uddybning af havnebassinet, etablering af bølgebrydere og diger, inddæmning og kystsikring af områder til landopfyldning.

Relateret indhold