Build 4.0 – en nødvendig revolution for byggebranchen

Mette Glavind er direktør i Byggeri og Anlæg på Teknologisk Institut. Pressefoto.
Mette Glavind er direktør i Byggeri og Anlæg på Teknologisk Institut. Pressefoto.

Byggeriets svar på Industri 4.0 hedder Build 4.0 og omfatter brugen af ny teknologi og digitalisering i bygge- og anlægsbranchen. Selvom konceptet er i sin opstart, så har branchen allerede nu gode eksempler “on display”. Eksempelvis droner til at overvåge og opmåle bygninger, konstruktioner og byggepladser. VDC og VR til at bygge en bygning digitalt før den bygges fysisk. Robotter til at skrue skruer i, løfte og placere facader og til at producere støbeforme til beton og ikke mindst data og værktøjer baseret på ‘machine learning’ til at styre bygningers energiforbrug, indeklima og funktion.

5000 milliarder

Og der er rigtig god grund til at tage fat i en bygge- og anlægsbranche, hvor tallene taler deres tydelige sprog. Der er, alene i Danmark, bundet 5000 milliarder kroner i bygninger, branchen er ansvarlig for 40 procent af samfundets ressourceforbrug, for 40 procent af energiforbruget og for 35 procent af affaldsproduktionen. Dertil kommer de mange avisoverskrifter med overskredne budgetter og tidsplaner og problemer med kvalitet og indeklima og analyser, der – korrekt eller ukorrekt – viser branchens dårlige produktivitet, som fortæller en anden historie. Og endelig det faktum, at McKinsey Global Institute i rapporten Reinventing Construction fra februar 2017, har estimeret, at der på verdensplan kan skabes 1,6 billioner dollars i ekstra værdi gennem øget produktivitet.

‘Winning the Industry’

I rapporten “Winning the Industry 4.0. Race”, fra 2016, udarbejdet af The Boston Consulting Group (BCG), forudser mere end 80 procent af de adspurgte virksomheder en reduktion i omkostninger og en stigning på godt 75 procent i omsætningen – som en direkte effekt af implementering af Industri 4.0 løsninger. Samtidig forventer mere end 50 procent af virksomhederne i undersøgelsen, at Industri 4.0 vil skabe et behov for at ansætte flere kvalificerede medarbejdere i virksomhederne. Den største efterspørgsel ses hos de små og mellemstore virksomheder. Rapporten estimerer desuden, at Industri 4.0 vil give 30 procent hurtigere og 25 procent mere effektive produktionssystemer.

Hvis bygge- og anlægsbranchen, via Build 4.0., formår at få omsat nogle af de muligheder til ny forretning og effektivisering af eksisterende, så giver tallene fra Industri 4.0. optimisme. Bygge- og anlægsbranchen har potentialet, hvilket også fremgår af Regeringens “Strategi for Danmarks digitale vækst” fra januar 2018, hvor byggeriet er nævnt som eksempel, bl.a. i forhold til 3D print, robotter og digitalisering. Men det er vigtigt, at vi tager udgangspunkt i byggeriets særlige vilkår og udfordringer, fx den lange levetid af bygninger og anlæg, en stærkt reguleret branche med meget lovgivning og mange standarder og faggrænserne i byggeriet, som nok kræver en opblødning for at høste den fulde gevinst af Build 4.0.

Ingen kompromis

Og vigtigst af alt – vi må ikke gå på kompromis med kvaliteten i byggeriet. Vi er alle afhængige af bygninger til at bo i, arbejde i, gå i skole og komme på hospitalet i og jernbaner, veje, tunneler og broer til at transportere os på. Med andre ord er vores livskvalitet stærkt afhængig af en velfungerende byggebranche, hvor kvaliteten er essentiel.

Derfor skal vi også være bevidste om at huske, at alle digitaliseringsværktøjerne og -ekspertisen skal kobles til viden om byggeriet, materialerne og processerne. For eksempel er der mange data og mange aktører, der kan behandle data, men den optimale løsning får vi ved brug af kvalitetsdata, som kræver kendskab til byggeriet.

Og så skal der gøres op med traditionstænkningen blandt byggebranchens virksomheder. Vi hører alt for ofte bemærkninger som “Hvorfor ændre på noget, når det går godt?” og “Vores kunder efterspørger det ikke”.

Når det går godt i branchen – som det tegner til at gøre lige nu, så er der ingen, der har tid til at lave noget om, og når der er lavkonjunktur lyder svaret, at der ikke er råd. Der findes selvfølgelig undtagelser i form af innovative og fremsynede virksomheder både blandt de traditionelle, større aktører og nye opstartsvirksomheder.

Ændret tankegang

Men tankegangen skal ændres over en bredere kam, og der skal ske bevidste strategiske tiltag i branchen, hvis de danske bygge- og anlægsvirksomheder skal have brød på bordet i en hastigt forandrende verden, hvor Build 4.0 står i skarp kontrast – men ikke som uforenelig eller uforsonlig – til “sådan har vi altid gjort” – attituden, som præger mange aktører i branchen.

Der er ingen vej udenom. Alle i byggebranchen skal i gang med Build 4.0. I hvert fald hvis drømmen er at være blandt de bygge- og anlægsvirksomheder, som klarer sig stærkt i den globale, digitale og teknologiske konkurrence, som nutiden og fremtiden uomtvisteligt byder på.

Relateret indhold