Skou Gruppen har offentliggjort sit regnskab for regnskabsåret september 2015 til september 2016. Omsætningen endte på 326 millioner kroner mod 269 millioner året før, svarende til en stigning på 21 procent. Resultatet endte på 18,5 millioner kroner mod 15 millioner året før, hvilket er en stigning på 23 procent.
Vækst i den størrelsesorden har ikke været et mål i sig selv for Skou Gruppen – det har derimod fortsat lønsom vækst og en overskudsgrad på mindst fem procent, hvilket er lykkedes for andet år i træk. Ifølge entreprenørfirmaets direktør, Martin Skou Heidemann, har virksomheden for alvor fået konsolideret sit navn og kompetencer inden for vedligeholdelse af bygninger og komplicerede renoveringsopgaver, hvilket har sat sit aftryk på både omsætning og resultat.
Større kendskab
– Vi har fået flere serviceaftaler i dette regnskabsår. Der er flere og flere i markedet, der kender Skou Gruppen, og flere af den type af byggerier, som vi er gode til, har været i udbud. Vi har løst komplicerede byggesager godt, og det har været selvforstærkende og givet os mere arbejde, siger Martin Skou Heidemann i en pressemeddelelse og fortsætter:
– Selv om vores arbejde og omsætning er vokset meget på kort tid, og hele organisationen tilsvarende har arbejdet på højtryk, har vi holdt fast i en flot bundlinje med en overskudsgrad på over fem procent. Det er jeg oprigtigt stolt af.
I regnskabsperioden har Skou Gruppen blandt andet afsluttet en totalentreprise på Gentofte Hospital, hvor opgaven var aptering af bygning D1. Desuden har Skou Gruppen vundet flere nye sager, hvor gamle, historiske bygninger skal renoveres, for eksempel Amaliegaarden og Københavns Museum.
Mere digitalisering
Gennem nogle år har Skou Gruppen været igennem en digitaliseringsproces. Det betyder, at mange processer i virksomheden nu er baseret på digitale systemer, der letter administrationen. Omlægningen til en digital organisation har påvirket bundlinjen positivt, men den allervigtigste faktor i regnestykket er medarbejderne.
– Vi har en meget lille udskiftning blandt vores dygtige medarbejdere. Det betyder, at vi kan fastholde en stabil produktion, og det er altafgørende, når man er igennem en vækstperiode, som vi er, siger Martin Skou Heidemann.
Fokus på vækst
Han forklarer videre, at medarbejderne er gode til at samarbejde på tværs af organisationen for at få byggesagerne i mål og gøre arbejdet rigtigt første gang. I det daglige er der ikke længere behov for, at den øverste ledelse er med til at lede byggesagerne, fordi medarbejderne er dygtige og erfarne.
– I stedet kan vi koncentrere os om at udvikle Skou Gruppen, og vi kan sætte alle kræfter ind, hvis en sag giver udfordringer, siger Martin Skou Heidemann.
I det forgangne regnskabsår tog Skou Gruppen det første skridt ind på markedet for ejendomsudvikling med købet af loftsrum under de københavnske bytage. Loftsrummene skal bygges om til attraktive, moderne tagboliger og sælges.
– Vi arbejder ikke ud fra en målsætning om at vækste med 20 procent igen, men vi vil arbejde hårdt for igen at opnå en overskudsgrad på fem procent, siger Martin Skou Heidemann.