Bæredygtigheden fik en chance på Aalborg Havn

Ved at afsøge markedet for bæredygtige materialer er det lykkedes en partneringgruppe at reducere den samlede CO2-påvirkning med 40 % på et projekt i Aalborg. Fokus på billigste produkt er dog fortsat en stopklods for den grønne omstilling.
Partneringgruppen bag udvidelsen på Aalborg Havn er helt bevidst gået efter bæredygtige løsninger.
Partneringgruppen bag udvidelsen på Aalborg Havn er helt bevidst gået efter bæredygtige løsninger.

Havneområdet i Aalborg har for nyligt fået udvidet arealet med 20.000 nye kvadratmeter. Men forløbet bag udvidelsen af havnekajen har ikke fulgt en traditionel byggeproces i hverken valg af materialer, rådgivere eller entreprenører:

En partneringaftale mellem bygherren Port of Aalborg og deres samarbejdspartnere har betydet, at bl.a. leverandørerne er blevet udfordret på deres leveringsmetoder, nye arbejdsmetoder er afprøvet og partneringruppen har afsøgt markedet for bæredygtige materialer.

Vi har opnået langt mere bæredygtighed i projektet, end nogen af os havde turdet håbe på.

Brian Dalby Rasmussen, chef for Engeneering, Environment and Port Infrastructur, Port of Aalborg

Med den strategi er det lykkedes at reducere projektets samlede CO2-påvirkning med 40 %, der er fundet ved at beregne på det aktuelle udførte projekt sammenholdt med et referenceprojekt, hvor der ikke specifik er søgt grønne løsninger.

Tidlig involvering af rådgivere og entreprenører

Udvidelsen af havnekajen er et af to testprojekter, som Port of Aalborg på baggrund af havnens tilslutning til miljøledelsesstandarden ISO-14001 har udpeget til at afprøve partneringkonceptet i praksis fremfor gennem en traditionel total- eller hovedentreprise.

I en partneringaftale indgår parterne tidligt i forløbet en samarbejdsaftale, og der lægges øget vægt på tillid, vidensdeling og mulighed for løbende projektudvikling.

Det har givet projektets parter bedre mulighed for at lede efter rationelle løsninger med højere kvalitet og mindst mulig CO2-udledning i stedet for at tage udgangspunkt i projektets samlede pris.

– I traditionelt organiserede byggeprojekter skal vi jo som bygherrer være ret specifikke omkring valg af løsninger og materialer, så der i udbuddet kan afgives den bedste pris, som efterfølgende også holder. Ved at involvere rådgivere og entreprenører så tidligt i projektet, er beslutninger om metode- og materialevalg sket i samarbejde. Vi opnåede relativt hurtigt stor tillid og en god ånd i samarbejdet, hvilket har muliggjort en åben ideudvikling og diskussion af løsningsmuligheder. Vi har opnået langt mere bæredygtighed i projektet, end nogen af os havde turdet håbe på, siger Brian Dalby Rasmussen, der er chef for Engeneering, Environment and Port Infrastructur hos Port of Aalborg.

Cowi har haft rollen som rådgivere på kajudvidelsen. Projektleder Casper Holmgaard Jensen siger:

– Bæredygtighed og grøn omstilling er blevet hvermandseje for danske virksomheder, men ikke alle kan ‘walk the talk’ og leve op til egne ambitioner. Men det har Port of Aalborg gjort på dette projekt. Havde det ikke været for parteringaftalen, havde vi sandsynligvis ikke fundet frem til de løsninger og produkter, som vi gjorde.

Spildevandsrør produceret af genanvendelige råmaterialer gav en stor miljømæssig gevinst.
Spildevandsrør produceret af genanvendelige råmaterialer gav en stor miljømæssig gevinst.

Tilbød automatisk billigste løsninger

Den alternative tilgang til projektet har dog også synliggjort en af de største udfordringer, som den danske byggebranche står overfor, hvis det skal lykkedes med den grønne omstilling:

Branchens fortsatte fokus på billigste pris ved indkøb af materialer. Det oplevede indkøberne fra Per Aarsleff, entreprenør og sidste medlem af partneringgruppen.

– Enkelte grossister tilbød os grønne alternativer, men langt de fleste tilbød os automatisk den billigste løsning på trods af, at vi var meget klare i spyttet om, at vi ønskede at finde bæredygtige produkter. De troede ganske enkelt ikke på, at prisen ikke var det absolut vigtigste, som det ellers plejer at være, fortæller entrepriseleder Ludvig V. Pullich.

Havneområdet i Aalborg er udvidet med 20.000 nye kvadratmeter. Bag projektet stod en partneringgruppe med bæredygtige briller på.
Havneområdet i Aalborg er udvidet med 20.000 nye kvadratmeter. Bag projektet stod en partneringgruppe med bæredygtige briller på.

70 % CO2-besparelse

De rør, der endte med at blive brugt på projektet i Aalborg, er Uponors Ultra Rib 2 Blue; et spildevandsrør i PP / Polypropylen plast, der reducerer op til 70 % af CO2-aftrykket. Røret er produceret af genanvendelige råmaterialer baseret på massebalance-modellen.

At drive udviklingen i byggebranchen i en mere bæredygtig retning og reducere byggeprojekternes CO2-aftryk kræver, at både entreprenører og grossister opdager og ser mulighederne i nye alternative produkter, som det er sket på projektet i Aalborg Havn, hvor partneringgruppen var parat til at fokusere på andet end kun på pris, lyder det fra leverandøren.

– Projektet i Aalborg er et fantastisk eksempel på, hvordan branchen kan tage proaktive valg og tage næste skridt i den grønne omstilling, siger Jan Lunding, projektchef hos Uponor, der har leveret de CO2-reducerende spildevandsrør.

Relateret indhold