Regeringen om id-kort: Antallet af udlændinge betyder noget for sammenhængskraften

Der er nu fremsat lovforslag om id-kort, som skal være med til bl.a. at styrke kontrollen med udenlandsk arbejdskraft på byggepladser.
To mænd i arbejdstøj står på et stillads.
- Vi ser for mange tilfælde af snyd og udnyttelse, når det kommer til udenlandsk arbejdskraft på vores byggepladser, siger beskæftigelsesminister og minister for ligestilling, Ane Halsboe-Jørgensen. Foto: Gettyimages.

Torsdag fremsatte regeringen lovforslag om at indføre krav om id-kort på større byggepladser i Danmark.

Regeringen har også fremsat et lovforslag om en ny overenskomstbaseret beløbsordning, som vil give danske virksomheder bedre adgang til arbejdskraft fra udvalgte lande under ordnede danske forhold.

Læs også

Efter alarmerende tal på social dumping: “Virkelig på tide” med ID-kort

– Vi ser for mange tilfælde af snyd og udnyttelse, når det kommer til udenlandsk arbejdskraft på vores byggepladser. Derfor styrker vi nu kontrollen, siger beskæftigelsesminister og minister for ligestilling, Ane Halsboe-Jørgensen.

Lande med interessefællesskab

– Social dumping undergraver det danske arbejdsmarked. Udenlandsk arbejdskraft skal ansættes på ordnede forhold og med respekt for den danske model. Vi er nødt til at være ærlige om, at antallet af udlændinge betyder noget for sammenhængskraften i landet.

– Derfor skal vi fremover i højere grad orientere os mod de lande, vi har et interessefællesskab med, og som vi handler med – også når det gælder udenlandsk arbejdskraft.

Læs også

Ny rapport afslører hvidvask og økonomisk kriminalitet i byggeriet

Lovforslaget om id-kort på større byggepladser kommer som følge af en bred politisk aftale fra sidste efterår mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet.

Relateret indhold