Nyt OUH har været i mediernes søgelys den seneste tid. Ikke fordi det imponerende byggeprojekt høster roser og forløber som smurt.
Det skyldes derimod, at projektet har være negativt præget af underleverandørers konkurs og manglende lønudbetalinger samt vrede bygningsarbejdere.
En situation, som Region Syddanmark som bygherre vil handle på.
Ny skandale rammer Nyt OUH: Fremtiden for 250 ansatte er uvis
De opjusterer derfor den kontrol med løn- og pensionsudbetaling, som i forvejen blev udført af BDO.
750.000 kr. bevilligede de til arbejdet med flere, mere omfattende og mere målrettede kontroller i de kommende måneder.
Merudgiften til selve kontrollerne vil være 35.000 – 45.000 kr. pr. måned.
Beløbet vil være et supplement til den uanmeldte stikprøvekontrol, der i dag bliver foretaget af BDO.
– Det er fortsat den enkelte entreprenørs ansvar at betale sine medarbejdere korrekt. Men vi ønsker fra regionens side at gøre så meget som muligt for at sikre en arbejdsplads med ordentlige løn- og arbejdsforhold for de medarbejdere, som bygger vores nye hospital, siger regionsrådsformand Bo Libergren.
Antallet af fejl skal reduceres
Politikerne i Region Syddanmark mener ikke længere, at de som bygherre bare kan kigge på, mens underentreprenører ikke betaler deres ansatte.
Hvad de kalder for fejl.
Supersygehus står tidligst færdigt om 3 år – 525 millioner i kompensation til entreprenør
– De skal kunne regne med, at vi som bygherre gør, hvad vi kan, for at de får løn til tiden, og for at alle tillæg er regnet med, når lønnen bliver udbetalt. Med den styrkede indsats håber og forventer vi, at antallet af fejl vil blive reduceret, siger Bo Libergren.
Med den skærpede kontrol vil de fem største underentreprenører derfor opleve et større fokus fremover fra BDO.
