Efter flere års forberedelser er det lykkedes et stort team med Sund & Bælt i spidsen at løfte et af de ca. 110 m lange og 5.500 ton tunge brofag, der udgør Storebæltsbroens vestlige del. Broen blev løftet cirka 20 millimeter uden at bilisterne mærkede det.
Det skabte lige præcis nok plads til, at de brolejer som vestbro hviler på, kan tages ud. Derved kan de såkaldte glideplader udskiftes og lejerne renoveres.
Glidepladerne af teflon er seks mm tykke, når de er nye. Pladerne bliver slidt, når broen bevæger sig og nærmer sig efter knap 30 års slid de tre mm, hvor de skal udskiftes.
Glidepladerne sikrer, at broen sikkert kan udvide sig, når det er varmt, og trække sig sammen, når det bliver koldt.
Ingen manual
For at skifte pladerne kræver det, at Storebæltsbroen løftes, så lejerne kan tages ud. Et arbejde der har krævet flere års forberedelse og specialdesignede værktøjer og udstyr. Ingeniør og projektleder i Sund & Bælt, Sophie Juulsgård, forklarer:
– Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver enkelt del af broen er unik, og derfor tør jeg godt kalde det en stor ingeniørbedrift, at vi nu, efter mange måneders arbejde, har fundet en sikker og effektiv metode.
Lettede og stolte
I første omgang udførte Sund & Bælt torsdag den 28. november et prøveløft på én af de i alt 64 bropiller. Broløftet skete ved hjælp af 12 specialdesignede donkrafte, som tilsammen har en løftekapacitet på 9.000 ton.
Kilde: Sund & Bælt
– Det har været helt afgørende for os at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken, da det vil tage flere år at udskifte alle glidepladerne. Derfor er vi både lettede og stolte over, at prøveløftet er gået efter planen, siger Sophie Juulsgård.
Entreprenøren findes via et udbud
Hos Sund & Bælt står projektchef Finn R. Gottfredsen i spidsen for projektet sammen med kollegaerne Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke. Rambøll er rådgiver på opgaven.
Donkraftene til prøveløftet er leveret af Hytor, mens det er HRS i Korsør, som har stået for det praktiske arbejde ved prøveløftet.
Efter det vellykkede prøveløft skal Sund & Bælt nu finde en entreprenør til at udføre udskiftningen af glidepladerne på alle de 64 bropiller. Når entreprenøren er fundet via et udbud, vil udskiftningen gå i gang. Arbejdet forventes at tage 3-5 år.