Det er en kendt nyhed, at Danmark har brug for flere faglærte. Mere præcist vil der mangle godt 100.000 faglærte i 2030, ifølge en prognose fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Læs også: Tænketank til regeringen: Der er brug for alle uddannelses-millionerne nu
En af de virksomheder, der oplever manglen på faghænder, er facadevirksomheden Porsholdt, og derfor har ejer Jakob Lander Thorup kigget i en ny retning:
– Der er stor mangel på blikkenslagere, og i stedet for at sige nej til opgaver er vi gået den anden vej og har taget tømrere ind. På den måde kan vi tage de gode sider fra begge parter og opnå det bedste resultat, fortæller han.
Læs også: Byggeriet mangler hænder – men er allerede dybt afhængig af udenlandsk arbejdskraft
Og for virksomheden har beslutningen om at sætte blikkenslagere og tømrere sammen to og to vist sig af være en god ide.
Selvom det ikke er sket uden en vis modstand:
– Jeg har tvunget dem ud i samarbejdet, og i starten var der en del modvilje overfor det. Heldigvis er det blevet bedre, og efter de kom i gang, kan de godt se meningen med det, forklarer Jakob Lander Thorup.
Kan nu byde ind på større sager
Ved at kombinere faggruppernes styrker har Porsholdt fået flere tangenter at spille på, og derfor kan virksomheden i dag vinde de store byggerier, fortæller ejeren:
– Vi går efter projekter med lidt mængde, da de ligger godt til os. Så kan vi udnytte den måde, tømrerne arbejder på, da de er gode til at skabe struktur, mens blikkenslagerne er mere specialiserede og laver én ting ad gangen.
Læs også: Ny analyse: Jo større virksomheden er, jo færre lærlinge har den
– Det er en anden måde at gå til det, men man skal ikke være bange for at prøve noget nyt. Før tabte vi store sager, men efter vi har fået tømrerne med, kan vi også byde ind på dem, siger han.
Mindre byggesjusk på sigt
På Herningsholm Erhvervsskole har faglærer Thomas Nikolajsen også sat elever fra bl.a. blikkenslager- og tømrerfaget til at arbejde sammen:
– Jeg begyndte at sætte dem sammen, fordi det er vigtigt at forstå hinanden på kryds og tværs. Det tværfaglige giver dem et bedre indblik i hinandens arbejde og dermed også, hvordan deres eget arbejde påvirker den næste, der skal fortsætte projektet.
Læs også: Mangel på faglærte: Hjælp til virksomheder med at imponere de unge
Faglæreren tager en projektorienteret tilgang til sin undervisning for at give eleverne en bredere forståelse af hele processen ? fra håndskitsen til det endelige projekt:
– På den måde kan vi åbne snakken om, hvad vi skal bruge fra hinanden og hvorfor. Det kan på sigt bidrage til at mindske fejl og byggesjusk, og så giver det en større faglig respekt på tværs af grupperne.