Om støtteordningen
- Der kan bevilges op til halvanden million kroner til maksimalt fem løsninger.
- Deadline for ansøgninger er den 25. marts.
- Realdania vurderer ansøgningerne sammen med et ekspertpanel og et sekretariat varetaget af Smith Innovation.
- Panelet består af:
- Lennart Østergaard, sektionschef Ventilation og Digital, Veltek
- Kasper Lynge, udviklingschef, Bygningsteknik, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet
- Jesper Møgelhøj, Arkitekt MAA & Bygningskonstruktør MAK, Møgelhøj arkitekter
- 1-2 repræsentanter fra kommuner/skoler
- Stig Hessellund, projektleder, Realdania
- Simone Kongsbak, partner, Smith Innovation
Dårlig luft har en stor negativ indflydelse på børns indlæring, sundhed og præstationer, viser forskning fra DTU. Alligevel har størstedelen af de danske skoler ikke mekaniske ventilationsanlæg, fordi de er bygget før kravene om blandt andet luftskifte kom.
Det skriver Realdania i en pressemeddelelse.
Derfor har de nu givet sig i kast med en ny kampagne for bedre indeklima på skolerne, hvor de inviterer virksomheder til at søge støtte til at afprøve nye og omkostningseffektive løsninger på problemet.
– Vi håber, med dette projekt at finde frem til de nye innovative løsninger på problemet med dårligt indeklima i skolerne. Så hvis der sidder en virksomhed med en næsten færdig løsning, som bare mangler det sidste skub for at komme ud og blive testet i den virkelige verden, er her en oplagt mulighed, siger Stig Hessellund, der er projektleder.
Der vil blive ydet op til havlanden millioner kroner i støtte til et sted mellem tre og fem løsninger.
Luftkvalitet med merværdi
Et godt indeklima består af mange komponenter. For at være kvalificeret til støtte skal løsningen som minimum forbedre den målbare luftkvalitet, som for eksempel temperatur, fugt- og CO2-niveau, men også meget gerne det mærkbare og oplevede indeklima.
– Vi forventer, at indsatsen i sidste ende kan resultere i en udvidelse af markedet for ventilation med innovative, omkostningseffektive løsninger. Formålet er, at andre virksomheder og kommuner kan bruge de afprøvede løsninger i deres fremadrettede arbejde med at løse udfordringerne med skolernes indeklima, siger Stig Hessellund.
Det betyder, at løsningen også kan vurderes ud fra den værdi, den kan give i forhold til at forbedre faktorer som lys, lyd og lugt, som også spiller ind på det oplevede indeklima.