Plejecenteret Hørgården i København – som Dagens Byggeri tidligere har besøgt – kan i disse dage fejre, at de første boliger er færdigrenovereret. Beboerne flytter ind til tiden i en bolig, de i langt højere grad end normalt, selv har haft indflydelse på udformningen af.
Plejecenterets personale, ledelse og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune har alle været involveret i, hvordan de nye lejligheder, fælleslokaler og arbejdspladser indrettes, hvor mange skabe der er brug for, og hvor åbne de fælles køkkenfaciliteter skal være. I den proces har en digital bygningsmodel været en stor hjælp:
– Vores brugere har været involveret og ikke mindst os som bygherre har været helt tæt på processen, og vi har siddet med ved bordet hver uge i byggeprocessen. De digitale redskaber har været omdrejningspunktet for vores dialog, og det har betydet, at vi har fået et langt bedre overblik og grundlag til at træffe rigtige beslutninger og dermed en langt større tryghed for, at vi rent faktisk bygger det projekt, vi gerne vil have, siger Mette Thiberg, byggechef for den almene boligforening 3B.
Håndværkerne arbejder digitalt
Renoveringen af plejecentret Hørgården er da også et af Danmarks første renoveringsprojekter, hvor digitalisering er et integreret redskab, der hjælper projektet på vej fra start til slut.
– Når vi renoverer, er åbenhed, samarbejde og gennemsigtighed nøgleord for, hvordan vi arbejder. Alligevel har det overrasket mig, hvor stor en betydning, de digitale redskaber har haft for vores kommunikation. Dialogen med Plejecentret Hørgården og Københavns Kommune har været tillidsfuld og konstruktiv, hvilket skyldes, at vi bedre har formidlet et overblik og en forståelse for, at vi i perioder støver og støjer, siger John Strands Petersson, projektdirektør i NCC og ansvarlig for at renovere Plejecentret Hørgården.
De digitale redskaber bruges ikke kun af byggeledelsen i skurvognen, men også ude på byggepladsen. På Hørgården er der blandt andet sammensat en digital pixiebog, som stiller skarpt på, hvordan præfabrikerede badekabiner og installationsskakte til boligerne skal monteres i den rigtige rækkefølge. Det er muligt, fordi den eksisterende bygning er målt op digitalt med en laserpistol, så de fysiske mål er korrekte. Dermed undgår man at støde ind i problemer og forsinkelser, fordi de eksisterende vægge viser sig at være placeret anderledes i virkeligheden end på tegningerne.
Resten af branchen skal med
De afsluttende øvelser med at finpudse projektet og udbedre mangler, inden plejecentret afleveres, foregår også digitalt. NCC melder opgaver ind til håndværkerne, der på deres Ipad eller telefon kan se præcis hvor og hvad, der skal laves. Dermed får alle parter på pladsen en effektiv kommunikationsplatform, der sparer meget tid og bøvl. Men der er stadig et forbedringspotentiale at hente:
– Vi er godt på vej, men for at digitaliseringen kan blive en succes, så er vi afhængige af, at alle samarbejdspartnere i byggebranchen tager digitaliseringen til sig og bliver specialiseret i digitale redskaber, så det digitale grundlag at bygge ud fra bliver så præcist som muligt, og processerne undervejs i byggefasen optimeres, siger John Strands Petersson.
NCC er totalentreprenør på renoveringen af Hørgården, der startede op i marts 2015, og som skal løses i tre etaper. Første etape er nu afleveret. Renoveringen af alle tre etaper forventes afsluttet i marts 2019.