Musicon: Ung tegnestue tager industrihal under kærlig behandling

Vækstlagstegnestuen Jespersen Nødtvedt vinder konkurrencen om transformation af industrihallen Hal 9, der skal være nyt hjemsted for Roskilde Festival Gruppen og lokalt samlingssted.
Visualisering af et åbent rum med betonelementer og en orange trætrappe, der snor sig op mod 1. sal
Trappen i foyeren i Hal 9 skal fungere som husets samlende skulptur og vejviser. Visualisering: Jespersen Nødtvedt

I efteråret 2024 blev ni unge tegnestuer inviteret af Roskilde Festival Gruppen til at deltage i en arkitektkonkurrence for vækstlagstegnestuer. Opgaven lød på at designe transformationen af den 1.800 kvm store industrihal Hal 9 i Roskilde-bydelen Musicon.

Den skal frem mod begyndelsen af 2027 transformeres til et aktivt samlingssted for både ansatte, frivillige, lokale foreninger og fællesskaber i byen. Den omfattende transformation skal gennemføres i bæredygtighedens tegn.

Jespersen Nødtvedt, MiMa Studio og Verna blev udvalgt til finalerunden, hvor Jespersen Nødtvedt vandt konkurrencen med projektet ’Fremtidens kreative kraftcenter’. Det er derfor den unge tegnestue med kontor i både København og norske Bergen, der skal lede transformationen.

Læs også

Nu skal det være lettere for kommuner at opstøve nye arkitekter

Jespersen Nødtvedts projekt bliver understøttet af et totalrådgiverteam bestående af arkitektvirksomheden Effekt og den rådgivende ingeniørvirksomhed Artelia. De er udvalgt gennem en parallel konkurrence og udbudsproces.

Et testlaboratorium for løsninger

Ombygningen af Hal 9 kommer til at fungere som et testlaboratorium for løsninger, der tærer mindst muligt på jordens ressourcer. Det handler om genbrug og genanvendelse, om valg af biogene materialer, hvor genbrug ikke er muligt og om at skabe så lidt affald som overhovedet muligt i processen.

Et af de greb, vindertegnestuen har valgt, er genanvendelsen af de eksisterende betonelementer. Ikke blot som dekorative apteringer men som centrale bygningsdele, der optager væsentlige funktioner i bygningen.

Visualisering af åbent rum bygget op i beton. Ud gennem store glasdøre ses et grønt gårdrum
Arbejdsområdet i stueetagen i Arkaden giver direkte adgang ud mod gårdrummet, der bliver som en oase i husets hjerte. Visualisering: Jespersen Nødtvedt

Tegnestuen skriver bl.a. således i konkurrencebidraget:

’Det, vi i denne tidlige fase finder særligt interessant som nye konstruktioner, er genanvendelsen af betonelementer. For det første står vi lige nu på tærsklen til at kunne anvende denne teknik i stor skala, og hele branchen afventer foregangsprojekter, der tør gå forrest og inspirere til forandring.

Ud over at være en bæredygtig bygning i sig selv vil projektets største betydning ligge i dets evne til at rykke grænser og inspirere branchen som helhed. Derfor er det vigtigt at man ikke spreder sig ud over for mange bæredygtige koncepter. I stedet bør man fokusere på nogle få gennemarbejde ideer, og så afsøge deres potentialer i mange forskellige aspekter. På den måde kan man skabe en kvalificeret byggeteknisk grobund for fremtidige projekter.

Det handler ikke kun om den CO2 der spares i byggeprocessen, men i højere grad om den indflydelse, projektet kan have på byggebranchen gennem inspiration og nytænkning.’

Læs også

Hurtige boliger: Midlertidige studieboliger kan gøres permanente

Signe Lopdrup, Roskilde Festival Gruppens adm. direktør, siger om vinderprojektet:

– Jespersen Nødtvedt har præsteret et projekt, der har et radikalt greb på det arkitektoniske, hvor materialerne og deres egenskaber spiller hovedrollen og er med til at definere en ny æstetik. Samtidig bliver ombygningen af Hal 9 et fælles projekt, hvor vækstlagstegnestuen får følgeskab af erfarne kræfter i form af Effekt og Artelia. Vi er sikre på, det både bliver inspirerende for os, for Musicon og for omverdenen.

Vil vidensdele med hele branchen

Med til transformationen følger et bæredygtighedsmanifest, der bl.a. skal sikre, at projektet står til rådighed for vidensdeling, at den eksisterende bygningsmasse udnyttes fuldt ud, at projektet udvikles med mindst muligt (skadelig) kemi og at projektet fremmer gode arbejdsforhold og socialt engagement.

De 10 ledetråde i bæredygtighedsmanifestet lyder:

  • Transformation i stedet for nybyg
  • Optimeret udnyttelse af hver bygget m²
  • Genbrug mest muligt
  • Fremme brug af upcyclede+biobasserede byggematerialer
  • Et sundt byggeri
Læs også

Minister vil stoppe ’riv ned og byg nyt’-kulturen

  • Ingen affald under udførelse
  • Socialt ansvar og engagement
  • Klimavenlige løsninger
  • Et 1:1 laboratorium for ny viden
  • Vidensdeling med hele branchen

Signe Lopdrup siger:

– Vi ser ombygningen af Hal 9 som en mulighed for at teste, hvor langt vi kan gå med bæredygtigt byggeri. Det er bydende nødvendigt, at vi skaber en mere bæredygtig fremtid, og det er en del af Roskilde Festival Gruppens værdigrundlag at gå forrest, give rum til eksperimenter og forsøge at inspirere til positiv forandring. Med Hal 9 vil vi gerne skabe en bygning, der kan fungere som eksempel og inspiration for omverdenen.

Samlingspunkt for lokalsamfundet

Ud over at fungere som base for Roskilde Festival Gruppen er det også målet, at Hal 9 bliver samlingspunkt for lokalsamfundet med rum til blandt andet kunst og musik. Det nye sted vil derfor også indeholde en eventhal på 600 kvadratmeter med plads til koncerter, kunstudstillinger og forsamlinger. 

Læs også

Et aktivt valg: Genanvender 95 % af gammel fabrik

– Lokale foreninger og fællesskaber skal kunne mødes her i hverdagen. Der skal derfor være muligheder og faciliteter, som kan danne ramme om forskellige kulturelle og sociale aktiviteter. Hal 9 må gerne blive et nyt kreativt kraftcenter på Musicon, hvor hele Roskilde kan mødes alle årets dage, siger Signe Lopdrup.

Ombygningen af Hal 9 projekteres og konkretiseres i 2025 og påbegyndes i 2026. Det forventes, at bygningen kan tages i brug i begyndelsen af 2027. Ombygningen har en samlet estimeret omkostning på cirka 90 mio. kr.

Relateret indhold