Der har gennem de senere år være rigeligt med eksempler på, hvad voldsomt vejr kan gøre ved bygninger. Men ifølge rådgivningsvirksomheden Gaihede er det ikke nok at udbedre bygningsskader efter voldsomt vejr. Bygningen skal også ændres, så skaderne ikke gentager sig. Med dette koncept har rådgivningsvirksomheden netop vundet rammeaftalen som Bygningsstyrelsens taksator for de næste to år i hele Danmark.
– Det er ikke fornuftigt per automatik at bringe skadede bygninger tilbage til samme stand som før skaden. Det skal altid vurderes, om det er mere rationelt at ændre konstruktionen, så en lignende skade ikke sker om et, to eller fem år, siger projektleder og ingeniør i Gaihede, Jan Christensen, i en pressemeddelelse.
Den fremgangsmåde er et vigtigt element i risikostyring, og det hylder blandt andet Bygningsstyrelsen, der er en af de største bygningsejere i Danmark med omkring 1.000 bygninger og 4 millioner offentlige kvadratmeter i deres portefølje.
Risikostyring betaler sig
Risikostyring giver en bedre bundlinje, og for at udføre det optimalt har styrelsen sat det i udbud, oplyser Gaihede, som altså vandt rammeaftalen.
At det blev Gaihede skyldes en række særlige forhold, mener Jan Christensen.
– Vores erfaring med at rydde op efter skybrud er stor. Vi har haft hundredvis af sager specielt efter skybruddet i juli 2011 og det seneste rigtig voldsomme i august 2014. Alene i 2014 havde vi 130 skadesager. Derfor er vores rutine og erfaring betydelig. Det er en fordel i skadesager, da eksempelsvis en vandskade kan have mange konsekvenser, som man ikke lige spotter ved første øjekast, fortæller han således.
Når skaden er sket enten efter skybrud, storm eller brand, er Gaihede på sagen med det samme. Tiden er en vigtig faktor.
– Det er altafgørende for bremsning af skadens konsekvenser, praktisk og omkostningsmæssigt, at vi kommer ud og vurderer skaden straks efter opdagelse og handler lige efter, fortæller rådgiveren.
Vigtigt med tiltag
Efter lokalisering og vurdering af skadens omfang går den pågældende projektleder i gang med skadesbremsende tiltag – det kan være nedrivning og udtørring. Samtidig skal der laves en plan for dem, der bruger bygningen til daglig, så de stadig kan være i aktion. Eksempelvis har Gaihede håndteret vandskader i omklædningsrum hos politiet, hvis bygninger er ejet af Bygningsstyrelsen. Politiet har så fået etableret andre midlertidige faciliteter.
Selve udbedringen og renoveringen af de ramte bygninger kører Gaihede efter normale udbudsregler, hvor entreprenører kan få opgaven. Men det er ikke bare “tilbage til som det var før”-håndværk, understreger Jan Christensen.
– Det kommer selvfølgelig an på den konkrete skade, om det bliver som før eller ej. Men grundet vores erfaring med blandt skybrudssikring vil vi altid vurdere, hvad der er mest smart i forhold til fremtidssikring og foreslå det. Det lyder logisk, men er det ikke for alle. Det er det for Bygningsstyrelsen, siger han.
Endelig Gaihede det som en stor fordel for bygherren, at rådgiveren i de fleste tilfælde opretter en byggesag, så der både er kvalitetssikring, et 1-årseftersyn og 5-årseftersyn. Det er sjældent praksis inden for skadesrenovering, selv om det ofte handler om omkostningstunge projekter.