Så lyt dog til kunderne

Georg Markhovski er Business Development Manager hos Trend Control Systems.
Georg Markhovski er Business Development Manager hos Trend Control Systems.

Vi skriver anno 2019, og vi står på tærsklen til den 4. industrielle revolution, hvor robotter, 3-D print, kunstig intelligens og big data forventes at ændre byggeriet mærkbart. Vores teknologiske muligheder for at skabe unikke, kundeoptimerede løsninger har aldrig været større end i dag. Det kan derfor undre, hvorfor der stadig er så mange leverandører i CTS-branchen, der mere eller mindre konsekvent tilbyder kunderne one-fits-all løsninger?

Måske er det på tide, at CTS-branchen begynder at tage ved lære af andre brancher som f.eks. autobranchen, rejsebranchen o.lign., der for lang tid siden har set lyset i form af individuelt kundetilpassede produkter, løsninger og services, der tilgodeser individuelle kundebehov på en måde, så kunden i sidste ende får en unik, positiv oplevelse baseret på en stærk realiseret merværdi.

Seks principper sætter kunden i centrum

1 – Lyt og forstå: Det burde være en selvfølge, men er det langt fra. Vi skal være langt bedre til at lytte til bygherren og bruge tid på at sætte os ind i de bagvedliggende motiver, der skaber fundamentet for bygherrens behovsdefinition. Først derefter kan vi som leverandører begynde at tænke i løsninger – og også de løsninger, som bygherren ikke selv har haft forudsætninger for at tænke på.

2 – Kompetencer og opdateret viden: Bygherren har krav på, at vi som CTS-leverandører stiller med projektspecifikke kompetencer og erfaring. Det kan kræve, at vi skal blive bedre til at trække på vores bagland for at blive rigtigt klædt på til opgaven. I Honeywell Partner Channel Business, som Trend Control Systems er en del af, sammensætter vi f.eks. det endelige projektteam efter det enkelte projekts art og kompleksitet samt ikke mindst kundens kompetencer og forudsætninger. Det indbefatter også, at vi evt. trækker på bistand fra de mere end 9.000 ingeniører og specialister i vores internationale netværk.

3 – Erfaringer fra lignende projekter: Der er ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken, hvis andre allerede har løst en tilsvarende udfordring med et godt resultat på et dokumenteret grundlag. Som leverandører har vi en forpligtigelse til at forsøge at optimere vores kunders ressourcer og budgetter. Vi inddrager derfor f.eks. typisk erfaringer fra projekter, som er gennemført i andre lande, for at sikre, at den dybe tallerken ikke skal genopfindes og at bygherren får præsenteret løsninger, som der er evidens for virker i praksis på både kort og langt sigt.

4 – Fleksibilitet og reelt leverandørvalg: Et velgennemført projekt forudsætter i høj grad, at der er fuld tillid, åbenhed og god kemi mellem bygherren og CTS-leverandøren. Derfor er det helt afgørende, at bygherren får mulighed for at foretage et reelt leverandørvalg, der både er baseret på faglige kompetencer, erfaringer, gensidig kemi og åbenhed. Dette frie leverandørvalg kan f.eks. sikres gennem den såkaldte systemhusmodel eller partnermodel, hvor CTS-producenten distribuerer sine produkter og løsninger gennem specialudvalgte, autoriserede systemintegratorer, der har den direkte kontakt med bygherren under projektet. Systemhusmodellen eller partnermodellen har ydermere den fordel for bygherren, at bygherren kan indhente tilbud fra flere systemhuse/partnere, og således opnå en reel prisfleksibilitet på løsninger, der er baseret på samme teknologi og platform.

5 – Løsninger baseret på open systems: Open systems betyder frihed til at vælge og planlægge for bygherren. Det er helt afgørende for bygherrens muligheder for fremadrettet at tilpasse, udvide og nytænke bygningens tekniske installationer i takt med den teknologiske udvikling, ændrede anvendelsesprofiler og udviklingen i brugernes behov. Der er fem kriterier, som skal være opfyldt, for at der er tale om reelle open systems.

a. Open protocols: Der skal anvendes åbne kommunikationsstandarder mellem enhederne.

b. Open service: Service skal kunne udføres af en hvilken som helst kvalificeret tekniker eller ingeniør ved hjælp af fri adgang til supervisor og værktøjer.

c. Open source: Supervisors og controllers skal kunne købes flere steder, og der skal altid være nem adgang til reservedele og udskiftninger.

d. Open API: Giver mulighed for udveksling af systemdata, hvilket er afgørende, såfremt tredjepartsprogrammer og apps skal integreres.

e. Open tools: Garanterer, at alle, efter et uddannelsesforløb, kan få fri adgang til de nyeste programmeringsværktøjer, så de kan vedligeholde og/eller servicere deres system.

6 – Undgå begrænsende produktvalg: Bygherren skal have et reelt valg baseret på et bredt produktudvalg. Bygherren har derfor krav på at CTS-leverandøren har en produktpallet, der indeholder fleksibilitet, og hvor komponenter og løsninger kan kombineres på flest mulige måder ud fra f.eks. bygningstype, brugerprofiler, interessentkrav, datakilder, dataanalyse og -præsentation mv. I Honeywell Partner Channel Business har vi f.eks. løst det således, at vi tilbyder en samlet produktportefølje baseret på mærkerne Trend Control Systems, CentraLine og SBC baseret på samme grundlæggende platform – nemlig Tridium Niagara.

Som branche har vi en forpligtigelse

Tidligere var bygninger lig med fysiske konstruktioner. I dag er der i høj grad tale om avancerede computerstyrede enheder.

Som leverandører har vi i CTS-branchen derfor en forpligtigelse til ikke bare at være leverandør af fysiske komponenter, men i høj grad at være leverandører af innovativ teknologisk knowhow, state-of-the-art dataanalysesoftware og avancerede datapræsentationsværktøjer, der skaber vejen for, at bygningerne på én gang bliver kernen i den grønne omstilling, at de bliver nytænkte oplevelsesrum, som brugere trives i, at de bliver rammen for drifts- og produktivitetsmæssige forbedringer, og at de i sidste ende i bund og grund er en god investering langt ud i fremtiden. Hos Honeywell Partner Channel Business har vi givet det et navn: The Connected Building.

Relateret indhold