Havnetunnelen er en gevinst for København

Landsformand Tony Christrup, Byggesocietetet.
Landsformand Tony Christrup, Byggesocietetet.

Et flertal i Borgerrepræsentationen bestående af Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti gav tidligere i år tilsagn om at bidrage med knap seks millioner kroner til den forundersøgelse, der forhåbentlig vil bringe os et væsentligt skridt nærmere en havnetunnel i København. Beslutningen om at bevilge penge til forundersøgelsen møder dog skarp kritik fra en række af Borgerrepræsentationens øvrige partier, og også på Christiansborg, hvor det nu lader til at være op til partiernes transportordførere at afgøre, hvorvidt havnetunnelen bliver en realitet eller ej.

Modstanderne af en havnetunnel mener, at pengene til en forundersøgelse er givet forkert ud. Tal fra Dansk Byggeri viser dog, at havnetunnelen er en samfundsmæssig gevinst og ikke blot en ekstra omkostning. Til sammenligning giver Femern-forbindelsen et lavere samfundsmæssigt afkast – og netop det projekt er der bred politisk enighed om at gå videre med.

Når vi ser på fordelene ved en havnetunnel, så er seks millioner kroner vel i princippet heller ikke meget for Københavns Kommune at betale for, at vi i fremtiden vil kunne reducere trængslen i København markant og sikre et langt bedre trafikmiljø. For ikke at tale om de klare forbedringer på klima- og miljøområdet.

Samtidig er en effektiv og sammenhængende infrastruktur også altafgørende for, at vi kan skabe vækst og udvikling i Danmark. DI’s årlige erhvervsklimaundersøgelse har gang på gang vist, at netop transport og infrastruktur er et af de områder, som virksomhederne prioriterer højest. Virksomhederne er ganske enkelt afhængige af et velfungerende vejnet, således at de effektivt og hurtigt kan transportere varer og medarbejdere til og fra virksomhederne.

Byggesocietetet deler regeringens ambitioner om at skabe vækst og udvikling i Danmark, og derfor bakker vi op om en havnetunnel i København. En havnetunnel vil netop kunne sikre en effektiv infrastruktur og bidrage til øget vækst og udvikling i hovedstadsområdet, og den er derfor en klar gevinst for København. Ikke mindst for den fortsatte udvikling af Greater Copenhagen. Lad os få en debat og dialog med respekt for alle transportformer – det er ikke et spørgsmål om enten eller, men om både og.

Relateret indhold