Har du talt med din kunde i dag?

Udviklingschef Henrik Carøe Gjellebøl, Tekniq.
Udviklingschef Henrik Carøe Gjellebøl, Tekniq.

Danskerne foretrækker leverandører, de kan stole på, når der eksempelvis skal laves nyt badeværelse eller installeres varmepumper. Samtidig efterlyser kunderne mere og bedre dialog og rådgivning.

Det er et par af hovedkonklusionerne i en ny, kvalitativ undersøgelse, hvor Tekniq Installationsbranchen og kommunikationsbureauet Friday har undersøgt, hvad der er vigtigst i forhold til at fastholde de gode el- og vvs-kunder.

Vi kan ud fra undersøgelsen se, at kunderne ønsker endnu mere og bedre dialog med installatørerne. Kun på den måde kan man skabe den nødvendige, indbyrdes forståelse, der er så afgørende, når man skal opbygge kundernes tillid.

Kundernes behov for rådgivning stiller helt nye krav til installationsvirksomhederne. Vvs’ere og elektrikere skal se sig selv som rådgivere – i lige så høj grad som udførende håndværkere. Det kræver, at installatørerne styrker netop disse kompetencer hos både dem selv og deres medarbejdere og bliver endnu bedre til at finde ud af, hvad det er, kunderne ønsker.

Tillid er vigtigere end prisen

At kommunikationen med kunderne spiller en afgørende rolle, understreges af en anden konklusion i undersøgelsen. Ifølge den er kundernes tillid til håndværkeren faktisk vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses.

For kunderne er det en stor gevinst at have en leverandør, de har tillid til. For private kunder betyder det, at de slapper af, mens der er håndværkere i deres eget hjem. For boligforeninger betyder det, at de ikke får bøvl med beboerne. Og for virksomhedsejerne betyder det, at de kan bruge deres tid på at drive forretning, og ikke skal kigge nogen over skulderen. Derfor bliver prisen på installationsvirksomhedens arbejde mindre vigtig, når det gode tillidsforhold er på plads.

Når den tillid skal skabes, er forventningsafstemning og god kommunikation meget vigtige elementer, viser svarene i undersøgelsen. Aftaler skal holdes, og skulle der opstå ændringer, skal de kommunikeres klart til kunderne.

En anden faktor i forhold til at opbygge tillid og dermed skabe sig et godt omdømme er, hvordan virksomhedens medarbejdere håndterer fejl.

Generelt kan man sige, at kunderne er mere tolerante overfor fejl, hvis man har en lang og god relation. Alle folk begår fejl, også når de er på arbejde. Det kan kunderne godt acceptere. Men hvis man gerne vil bevare tolerancen, er det afgørende, at man udbedrer fejl med det samme og uden brok.

Der er også brug for, at installatørerne og deres ansatte er bevidste om de fordomme, der følger dem – for eksempel at håndværkere aldrig kommer til tiden og er dårlige til at rydde op efter sig. Det ry kan være irriterende at have siddende på sig, allerede inden man træder ind ad døren hos en ny kunde. Men det kan der gøres noget ved, hvis man kommunikerer rigtigt.

Relateret indhold