BR25 kan gøre nybyggeri grønnere – hvis vi får forbrugerne med

De nye bæredygtighedskrav er ikke kun en byrde for byggeriet. Med bedre oplysning og mere bevidste valg kan husejere og branchen i fællesskab skabe reel bæredygtighedsgevinst.

Vi har for nylig spurgt et repræsentativt udsnit af danskerne om, hvad der betyder mest, når de vælger byggematerialer. Og lidt nedslående er det kun 3 %, der angiver bæredygtighed og socialt ansvar. Til gengæld vægter over 31 % levetid og holdbarhed.

Tallene rammer egentlig godt ind, hvilke udfordringer vi som branche står over for ift. at oplyse danskerne om det nye byggereglement, for der kommer til at gå en grøn virkelighed op for dem lige straks.

Læs også

Dagens Byggeri: Et nødvendigt opgør med grønt bureaukrati

Hidtil har parcelhusbyggere haft rimelig vidde rammer for, hvilket byggeri den enkelte kunne tænke sig – hvis pengepungen tillod det.

Men med BR25 bliver der ændret på bæredygtighedskravene for stort set alle byggerier, og selvom det ofte bliver leverandører, rådgivere og entreprenørernes opgave at få håndhævet reglerne og tilvejebringe den nødvendige dokumentation, bliver det jo forbrugeren i sidste ende, der skal leve med kravene. Og de kommer til at kunne mærkes.

Større indsigt end forbrugeren

Der bliver langt fra frit valg på alle hylder. Og det er afgørende, at vi i branchen tager oplysningspligten på os og er ærlige om den nye dagsorden over for parcelhusbygherren, fordi de ikke kender til bygningsreglementet – og i hvert fald slet ikke de strammede bæredygtighedsregler.

Kun ca. 2 % af danskerne angiver, at de i meget høj grad ved nok om bæredygtige byggematerialer til at kunne træffe valg ud fra det.

Læs også

Vækst sætter gang i investeringer i ejendomsmarkedet i 2026

Selvom vi brancheaktører ikke forstår det nye bygningsreglement ned til mindste komma endnu, og selvom vi godt kan se huller i porebetonen, er vi nødt til bøje os ind mod de almindelige forbrugere.

Vi er selvfølgelig først selv ved at tilpasse os lige nu og forsøger at forstå det nye bygningsreglement, men vi har alt andet lige større indsigt i den nye virkelighed end den almindelige danske forbruger. Og den viden skal vi dele på en konstruktiv måde.

Læs også

Terrortrussel: Helt hul i hovedet at pakke julemarkeder ind i betonklodser

At få byggeriet i en mere bæredygtig retning kommer til at tage tid, og vi skal sammen i branchen skabe en anden fortælling.

Jeg kan godt lide at sammenligne det lidt med yin og yang, hvor vi brancheaktører er en vidensmæssig modpol til den gennemsnitlige husbygger. Men ligesom i den kinesiske filosofi er det tanken, at modpolerne skal komplementere hinanden.

Mangler store forandringer i adfærd

Når det er sagt, synes jeg heller ikke, det er rimeligt, at de almindelige forbrugere lader det være helt op til branchen at drive de mere bæredygtige strømninger. For det er også op til husejerne at steppe op og tage aktivt stilling til de materialer og løsninger, de kan få, uden det giver for meget bagslag i klimaregnskabet.

Læs også

København har brug for samarbejde – ikke snæver partipolitik

Heldigvis ved de fleste, at et grønt byggeri ikke kommer af sig selv, og at det koster penge. Vi mangler dog stadig de helt store forandringer i aktuel adfærd. Forbrugerne er stadig i ringe grad villige til at betale merpriser for mere bæredygtige løsninger – det er økonomisk snusfornuft, der er boligejernes leveregel nummer et. Ved nybyggeri, men også renoveringsprojekter.

Jo før vi får oplyst forbrugerne om den nye dagsorden og virkelighed, jo tidligere kan vi sammen være med til at få det maksimale ud af BR25 til stor fordel for vores miljø og natur.

Relateret indhold